Nejprogresivnějším mediatypem je podle Admosphere i v roce 2012 internet, ceníková hodnota využité display reklamy vzrostla oproti předchozímu roku téměř o třetinu na 5,4 miliardy korun.
O 3 % vzrostla i souhrnná ceníková hodnota reklamy v televizi, do které plyne celkově stále nejvíce prostředků. Celkově zadavatelé v uplynulém roce využili televizní komerci v ceníkové hodnotě 30 miliard korun.
Zájem o ostatní mediatypy mezi roky 2011 a 2012 podle monitoringu Admosphere klesal. Největší pokles měření zaznamenalo u rozhlasu, kde se ceníková hodnota odvysílaných reklamních sdělení meziročně snížila o 12 %. Jde však pouze o celostátní rozhlasové kampaně, regionální zařadí Admosphere do monitoringu letos.
O desetinu na 17,6 miliard korun poklesla ceníková hodnota reklamního prostoru v tisku. Nejméně klesaly investice do out-of-home medií (-1 %). Celkově v roce 2012 vystavili zadavatelé v outdooru, indooru, instore, OOH TV a v kině reklamu v hodnotě 4 miliardy Kč.
Celkově trh s reklamou v uplynulém roce stagnoval. V meziročním srovnání došlo k nárůstu o čtvrt procenta.
Admosphere upozorňuje, že ceníková hodnota reklamního prostoru nemusí odpovídat skutečným investicím zadavatelů do reklamy. Reálná suma bude nižší.
Srovnání ceníkové hodnoty reklamního prostoru v letech 2011 a 2012
Mediatyp |
2011 |
2012 |
Nárůst / Pokles |
TV |
29 162 933 000 Kč |
30 126 262 000 Kč |
3 % |
Tisk |
19 507 934 000 Kč |
17 604 300 000 Kč |
-10 % |
Internet* |
4 168 781 000 Kč |
5 436 436 000 Kč |
30 % |
OOH |
4 107 591 000 Kč |
4 056 608 000 Kč |
-1 % |
Rádio** |
1 122 994 000 Kč |
989 663 000 Kč |
-12 % |
Zdroj: Admosphere (monitoring internetu zdroj: SPIR-Mediaresearch, ceny TV dle sledovanosti zdroj: ATO-Mediaresearch) bez vlastní inzerce.
*Internet zahrnuje pouze display reklamu v rozsahu projektu AdMonitoring. Údaj zahrnující další formy on-line reklamy bude znám v průběhu února po skončení každoročního výzkumu SPIRu zaměřeného na odhad inzertního výkonu internetu.
**Rádio nezahrnuje regionální kampaně