Pokud se vyplní prognóza analytiků společnosti Juniper Research, čeká nás v nejbližších letech prudký růst segmentu služeb pro chytré domácnosti. Globální hodnota tohoto trhu má v letošním roce dosáhnout 43 miliard dolarů, jenže už v roce 2020 má být více než dvojnásobná a pokořit hranici 100 miliard.
Juniper do tohoto výčtu zahrnuje služby z oblasti zábavy, zdravotnictví, energetiky nebo automatizace. Hlavním tahounem růstu mají být služby ze segmentu zábavy, mezi které analytici řadí například Netflix nebo Spotify, ale očekává se nástup mladších segmentů, například zmíněné automatizace. Pomoci mají klesající ceny hardwaru i zvyšující se povědomí zákazníků.
Juniper však při svém průzkumu zjistil, že si automatizační služby dosud nezískaly pozornost masového trhu. Na druhou stranu, někteří výrobci, například SmartThings nebo Nest, již ke svému hardwaru úspěšně prodávají služby formou předplatného. Právě tento postup je podle Juniperu tou správnou cestou.
„Spouštění služeb, které budou generovat další příjmy vedle jednorázového prodeje hardwaru, bude zásadní pro dosažení dlouhodobého úspěchu na tomto trhu. Mimo toho je ještě nutné navázat spolupráci s vývojářskou komunitou, kvůli inovacím a možnosti oslovit širší trh,“ uvedl autor výzkum Steffen Sorrell.
Analytici z Juniperu odhadují, že počet chytrých zařízení v chytrých domácnostech v roce 2020 přesáhne 20 milionů. Pro trh mají být i za pět let charakteristické vysoké ceny a nízká hodnota z hlediska konektivity.
Přestože například Samsung očekává, že 100 % jeho portfolia bude v roce 2020 schopno komunikovat s hardwarem chytrých domácností, podíl spotřebitelů, kteří budou tuto schopnost reálně využívat, bude stále relativně nízký.
Hlavním způsobem komunikace mezi uživatelem a zařízeními v chytré domácnosti má být hlasové ovládání, případně jiné „hands-free“ metody. Okolo roku 2020 Juniper očekává nástup využívání nositelné elektroniky coby způsobu pasivního ovládání chytrých domácností.
Zdroj: Channel EMEA