Xiaomi si ve svých počátcích razilo na trh cestu podobnou filozofií, jako má Apple - jednoduchý a hezký design, uživatelsky přívětivé rozhraní, přitom ale za výrazně dostupnější cenu. V posledních letech se nabídka pod značkou Mi rozrostla i do dalších oblastí elektroniky. Co podle vás k tomu Xiaomi vede? Nakolik se odchýlilo od cesty, kvůli které jej řady lidí označovalo za čínský Apple?
Označení čínský Apple bylo vždy poměrně zavádějící a spíše srovnávalo míru úspěchu Applu s úspěchem Xiaomi, nikoli jejich strategie, protože ty nemůžou být rozdílnější. Resp. potkávají se ve focusu na nadstandartně kvalitní produkt, tím to ale končí. Původní vize Xiaomi bylo prodávat top zařízení za cenu velmi blízkou výrobním nákladům a vydělávat na SW ekosystému okolo, ta myšlenka tam bylo poměrně jednoduchá - v budoucnu spotřebitelé nebudou chtít platit 15–20 tisíc Kč za hig-end telefon a 5–8 tisíc za použitelný mid range, ta zařízení se ztrácí, moknou, kradou, stárnou extrémně rychle - je to zkrátka „jen“další spotřební zboží. V budoucnu budou spotřebitelé za high-end telefon ochotni dát řekněme 8–10 tisíc Kč, za kvalitní mid range kolem 3 tisíc Kč a na to se Xiaomi zaměřilo.
Ze záplavy čínských značek pak Xiaomi povstalo jako vítěz ne díky nízké ceně, ale díky vysoké kvalitě jejich smartphonů a už legendárně špičkovému dílenskému zpracování, díky kterému mu fanoušci odpustili i to, že šlo zpočátku často o držáky (s robustním zpracováním, ale nijak oslňujícím, spíše praktickým, designem).
Dokázalo tedy Xiaomi vytvořit tento softwarový ekosystém, který by přinesl další toky příjmů? Pokud vím, mobilní aplikace pro spárování smartphonů s některými dalšími zařízeními jsou zdarma. Vstup do dalších produktových segmentů teď z mého pohledu spíše vypadá, že Xiaomi zkouší najít, na čem by ještě mohlo vydělat, protože prodeje smartphonů klesají…
Ten ekosystém je tady a funguje. Především v Číně, třeba Mi App Store v 1. Pololetí roku 2015 zaznamenal 20 miliard stažených aplikací, Mi cloud používají desítky milionů uživatelů atd.
Vstup do dalších produktových segmentů je dlouhodobá strategie. Už v roce 2014 Lei Jun ohlásil 100 hardware companies strategy, která má za cíl vedle SW ekosystému vytvořit i HW ekosystém. Ve zkratce jde o využití ohromného boomu HW startupů v Číně a systematické investice do těch, které zapadají do vize firmy. Tyto produkty jsou následně nabídnuty přímo prostřednictvím kanálů Xiaomi. Nejde tedy o nějaké zkratkovité jednání ve smyslu „trh se smartphony se saturuje, pojďme zkusit další produkty“, ale o dlouhodobý záměr vytvořit ucelený HW a SW ekosystém. Ono to do sebe postupně všechno zapadá, třeba jejich otevřená nová platforma pro IoT a smarthome Mijia, kompletně agreguje Xiaomi smarthome produkty alá Yeelight lampa, čističku vzduchu, iHealth atd. Pokud navíc přidáme propojení s Mi cloudem a Mi účtem, který využívají desítky milionů uživatelů, dostáváme už velmi zajímavý potenciál.
Na trhu nositelné elektroniky je Xiaomi dvojkou díky svým levným náramkům Mi Band. Vidíte potenciál v některém z dalších segmentů (set-top-boxy, čističky, drony, VR, audio…), kam Mi v posledních letech vstoupilo? Nijak výrazně totiž jeho úspěchy vidět nejsou.
Xiaomi je jako ohromný HW startup inkubátor, některé produkty se chytnou, některé ne. Zatím slaví ohromné úspěchy s wearables, powerbankami a Yi kamerami. Čističky vzduchu a měřiče kvality vody ze své podstaty jsou určeny spíše pro rozvojové trhy v Asii, co se týče dronů, uvedli svou prvotinu teprve před půl rokem, takže tam je ještě brzo hodnotit.
Poměrně velký rozruch způsobilo uvedení notebooku Mi Air. Produktovými inovacemi však v porovnání s A-brandy nijak výrazně nevyniká, navíc se u něj projevuje větší bariéra lokalizace (klávesnice i systému). Jak hodnotíte vstup Xiaomi do tohoto segmentu a jaké očekáváte prodeje Airu v ČR?
Lokalizace systému není problém, Mi Air dodáváme se standardní českou licencí Windows 10, nicméně jakkoli jde o klasický vzorec Xiaomi - čili naprostý HW klenot za skvělou cenu, neočekáváme, že Mi Airy v ČR v následujících dvou letech dosáhnou více než zlomku úspěchu smartphonů, jde o záležitost čistě pro fanoušky značky.
Je součástí Mi Air s Windows 10 s českou licencí také software Xiaomi pro spárování a komunikaci s dalšími produkty Mi v Češtině nebo alespoň Angličtině?
Ano, drivery i Mi PC Suite. U Mi Air i mezinárodních verzí Xiaomi smartphonů využíváme oficiální SW i překlady. Xiaomi raději přidalo defaultní češtinu do své oficiální mezinárodní ROM po tom, co muselo řešit, že jeden fanoušek, který přeložil MIUI neoficiálně do českého jazyka se spolu s dalším překupníkem vydával svérázně za téměř exkluzivního distributora v ČR (ty neoficiální překlady v návaznosti na to vznikly asi tři – logicky téměř identické). Xiaomi tento nesmysl ukončilo a CZ jazyk je nyní součástí mezinárodní ROM.
Raketový růst prodejů a podílu Xiaomi na trhu smartphonů vloni výrazně zpomalil a letos značka dokonce vypadla z první pětice (překonává ho např. Oppo a samozřejmě Huawei se silným marketingem). Co podle vás stojí za zpomalením prodejů?
Ano, po raketovém růstu (2013 – 20 milionů smartphonů, 2014 – 60 milionů smartphonů, 2015 jen 70 milionů smartphonů) přišla mírná stagnace. Hodně se říká, že je to již známou nechutí Xiaomi investovat do marketingu (pro Xiaomi je marketing produkt sám o sobě a s ním spojené word of mouth). Nicméně fakt je, že Xiaomi ustrnulo v e-commerce, zatímco Oppo a Vivo, za kterými stojí konglomerát BBK (pod jehož křídla patří i u nás známější One Plus) se čile pustili do retailu. Třeba Oppo má nyní po Číně přes 200 tisíc retailových partnerů. To se nyní u Xiaomi bude měnit.
Máte odhad, jak se vyvíjejí např. neoficiální prodeje v Evropě, případně v našem regionu a v ČR?
Trend prodejů v ČR kopíruje vývoj v Číně se zhruba dvouletým odstupem, očekáváme tedy, že v roce 2017 Xiaomi opět zdvojnásobí prodeje.
Polská ABC Data v září oznámila, že je prvním oficiálním distributorem značky Xiaomi v EU. Vznikla kolem toho řada otázek. Od té doby se od žádné ze stran neobjevily novější informace, kromě otevření „oficiálních“ polských e-shopů morele.net, X-com a Allegro. Jak vnímáte aktuální stav dovozu a neoficiální podpory této značky na český a slovenský trh?
Ano, věříme, že díky nové strategii Xiaomi si evropský trh konečně zaslouží více pozornosti a z pozice „černého koně“ a značky „pouze pro fanoušky“se Xiaomi posune mezi standartní A brandy.
Zdroj: ChannelWorld