Jako hlavní argument, proč by uživatel měl zvolit nový cenový srovnávač Zaza.cz, uvádí Zásilkovna.cz 112 výdejních míst v Čechách a na Slovensku. Vsází na popularitu osobního odběru nakupujících v českých e-shopech.
„Zaza staví svůj obchodní model na možnosti vyhledat nejnižší cenu s pomocí cenového srovnávače a – v případě nákupu většího množství zboží – možnosti hromadného osobního vyzvednutí v jeden den na jednom místě,“ uvádí Zásilkovna.cz v oznámení.
Nový srovnávač má zákazníkům nabídnout možnost hledání zboží jak podle ceny, tak podle jejich nejbližšího výdejního místa
„Doposud nám chyběla platforma, kam bychom odkazovali zákazníky, kteří se na Zásilkovnu obraceli s dotazy, jaké druhy zboží a za jaké ceny si mohou nechat zaslat do svého nejbližšího výdejního místa,“ vysvětluje ve zprávě Simona Kijonková, šéfka sítě výdejních míst Zásilkovna.cz a zakladatelka nového projektu Zaza.cz.
Čím se chce Zaza odlišit od konkurence?
Do nového srovnávače je podle informací na jeho webu aktuálně zapojeno přes 3 000 e-shopů (v tiskovén oznámení jich uvádí 1 000) a zobrazuje přes milion artiklů.
Stejně jako jiné srovnávače Zaza.cz umožní přidávat recenze na zboží a jednotlivé e-shopy od ověřených uživatelů. Navíc však nabídne recenze i na jednotlivá výdejní místa.
E-shopy často nevnímají trend cenových srovnávačů, jako jsou Heureka.cz či Zboží.cz, pozitivně, jelikož vyvíjejí tlak na marže a kromě hodnocení obchodu omezují argumentaci pouze na cenu.
Zaza.cz chce nabídnout alternativu. Zakladatelé plánuji srovnávač nabídnout jako otevřený projekt, kde si každý e-shop bude moci do systému vložit kromě Zásilkovny také vlastní či jiná outsourcovaná výdejní místa. Chce také označovat ověřené e-shopy, které prokazatelně dodávají zboží na pobočky.
Je na trhu místo pro další srovnávač?
Zaza.cz se bude muset na trhu prosadit především vedle Heuréky, která podle projektu Netmonitor zaznamenala za říjen téměř 2,9 milionu reálných návštěvníků, a Zboží.cz, jež ve stejném měsíci navštívilo 1,9 milionu uživatelů.
Spoluzakládající server Srovname.cz v říjnových statistikách Netmonitoru není, jeho návštěvnost však bude odhadem řádově nižší.
Heureka.cz nabízí jednak bezplatné zapojení a jednak další podporu e-shopů při platbách formou PPC (Pay Per Click) s cenou za proklik od 0,14 Kč do 4,13 Kč podle kategorie (u segmentu IT spíše do 2 Kč). Zboží má podobný model s cenou prokliku 0,20 Kč obecně a 1 Kč při upřednostněním umístění.
Proti tomu Zaza.cz vyžaduje paušální platbu za zápis XML feedu od 900 Kč do 2 900 Kč ročně.
Hlavní výzvy nového srovnávače
Do konce roku dává srovnávač nově zapojeným e-shopům 100% slevu při dodání strojově zpracovatelných XML kódů, což bude zřejmě hlavní argument pro vyzkoušení.
Zaza se však bude potýkat především s nízkou návštěvností a s handicapem v podobě neexistujících referencí e-shopů a zboží, které velké srovnávače za léta působení na trhu nasbíraly.
Pokud se do něj navíc ještě před koncem roku zapojí hlavní hráči mezi e-tailery, odřízne si tak na příští rok zdroj příjmů, které by jinak mohly sloužit k financování rozvoje a marketingu.
Podle webu Zaza.sk má srovnávač ambice se prosadit také na slovenském trh.
Zdroj: Zásilkovna.cz, ChannelWorld, NetMonitor