Společnost Acomware zveřejnila analýzu zaměřenou na e-shopy a vánoční sezónu. V posledních letech rostl podle údajů Acomware počet v předvánočním období počet objednávek v e-shopech vždy přinejmenším o 15 % v meziročním srovnání. V letošním roce 2014 to má být o 20 – 25 %.
Již od začátku listopadu
Zatímco v USA je začátek vánoční sezóny definován posledním listopadovým pátkem (tzv. Black Friday), na českém trhu žádný takový milník není. Objednávky podle Acomware začínají postupně růst již od začátku listopadu až do druhé poloviny prosince.
Pokud by se přesto měl označit konkrétní významný den sezóny, mohl by to pro e-shopy být Den dopravy zdarma, který má letos připadnout na druhou půlku listopadu. U mnoha e-shopů dosahuje množství objednávek při této akci podobných hodnot jako před Vánoci. Například pro Mall.cz šlo o jeden z deseti nejsilnějších dní roku 2013.
Růst až o čtvrtinu
Acomware uvádí, že počet objednávek o Vánocích se mezi lety 2011 a 2012 u sledovaných e-shopů zvýšil o 15 %, mezi roky 2012 a 2013 pak dokonce o 30 %. Acomware na základě toho odhaduje růst ve vánoční sezóně 2014 na celkových 20 až 25 %.
Klíčové mají v letošním roce pro e-shopy být dva poslední týdny před Štědrým dnem, které začínají pondělím 8. a 15. prosince. Obecně platí, že největší množství objednávek přijmou e-shopy zhruba 7-10 dní před Štědrým dnem, což potvrdili i prodejci:
Michaela Gregorová z Mall.cz uvedla, že nejsilnějšími dny roku 2013 byly 9. a 16. prosince. V obou případech pondělí.
Šárka Jakoubková z Alza.cz odhaduje, že letošní špička nastane zhruba týden před Štědrým dnem, pravděpodobně mezi 17. a 19. prosincem. Dodává však, že kromě stavu zásob bude záležet i na řadě vnějších faktorů, například na vývoji kurzu koruny, ale i na počasí.
Obr. 1 - Srovnání růstu objednávek v e-shopech za období 2011 až 2013 a odhad pro rok 2014
Zdroj: Acomware
Začněte s přípravami
Acomware doporučuje e-shopů začít s přípravami na Vánoce nejpozději v srpnu. Kvalitní příprava je podle společnosti nezbytná i z důvodu rostoucích požadavků na kvalitu e-shopu ze strany zákazníků.
Zároveň připomíná i další současné trendy, například radikálně rostoucí množství přístupů z mobilních zařízení. To potvrzují i údaje šetření NetMonitor.
Acomware se specializuje na konzultace v oblasti elektronické komerce. Jeho kompletní analýzu s analýzu s daty k vánoční sezónám v letech 2011-2013 najdete zde.
Zdroj: Acomware