Jak zákazníkům vysvětlit výhody 4K televizorů

25. 10. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Pram Consulting
Televize 4K pomalu získávají pozici na trhu. Co nabízejí a co od nich zákazníci mohou očekávat?

Modely televizí s rozlišením 4K se pomalu začínají objevovat na českém trhu. Jejich ceny jsou vysoké, ale stejně vysoké je i jejich rozlišení a kvalita obrazu.

Rostoucí počet a hustota pixelů má za cíl co největší přiblížení realitě. Jaké jsou současné možnosti této technologie a co se plánuje do budoucna?

Čtyřikrát více pixelů než u předchozí technologie

Technologie 4K nebo také UHD nebo Ultra HD je následovníkem Full HD standardu, který je dnes již celkem běžný a dostupný. Zkratka 4K je odvozená od počtu pixelů, kterých je v horizontální řadě přibližně 4000 (4K – čtyři tisíce).

Přesné rozlišení 4K obrazovek při poměru 16:9 je 3840 x 2160, což znamená více než 8 milionů pixelů, tedy zobrazovaných bodů. Jednoduše řečeno, čím více pixelů, tím více detailů a dokonalejší obraz. Pro srovnání – u Full HD televizí je počet pixelů přibližně čtyřikrát menší – „pouhé“ dva miliony.

Počet pixelů při kvalitě zobrazení není jediným důležitým faktorem, svou roli hraje i vzdálenost, ze které televizi sledujeme. Zde platí jednoduchá matematika – čím hustější rozmístění pixelů, tím kratší sledovací vzdálenost.

Krásné a drahé

U Full HD zařízení se při bližším pohledu mohl obraz zdát rozostřený. U technologie 4K se to nestane, pixely jsou pro lidské oko příliš malé a příliš nahuštěné. Filmy na Ultra HD zařízeních lze sledovat ve vzdálenosti začínající na 1,5 násobku výšky obrazovky, což by u starších technologií způsobovalo výrazné snížení kvality obrazu.

Taková vzdálenost dokáže vtáhnout diváka přímo do děje filmu nebo hry, protože obrazovka zcela vyplní zorné pole. Pro někoho je však příjemnější sledovat televizi z větší vzdálenosti. V obou případech má obraz špičkovou kvalitu, s výrazným a lehce postřehnutelným rozdílem oproti Full HD televizím.

Přední světoví výrobci televizorů se v posledních měsících začali předhánět v propagování svých 4K produktů. Hlavně ze začátku to byly pro většinu zákazníků téměř nedostupné modely s úhlopříčkou 84“ a cenou šplhající k 20 000 eur a výše. V poslední době se však ke slovu dostávají menší úhlopříčky, hlavně 65“ a 55“. Zde už je cena přijatelnější, ale stále se pohybuje za hranicí 3 000 eur.

Obsah je!

Při uvedení standardu 4K se ozývaly hlasy, které jej považovaly za nepotřebný a zbytečný, zejména kvůli obavě z nedostupnosti 4K obsahu, ve kterém přednosti standardu logicky nejvíce vyniknou. To už však dnes neplatí. Nejnovější hollywoodské filmy se natáčejí formátem 4K a 5K, navíc už jsou dostupné Blue Ray nosiče, které též přenesou na 4K obrazovky špičkovou kvalitu.

Za zmínku stojí také fakt, že dnešní technologie umožňují upravit starší SD nebo HD nahrávky do formátu, který se nazývá remastrované 4K. Ten je přehrávatelný ve vyšší kvalitě, která se blíží originálnímu 4K standardu.

bitcoin školení listopad 24

Exkurz do budoucnosti

Přestože standard Ultra HD zatím dělá ve světě své první kroky, už se začíná hovořit o tom, co bude následovat. Další generace by měla nést jméno 8K nebo Super High Vision, při rozlišení 7680 x 4320, což je přibližně 32 milionů pixelů. Právě touto technologií by měla být přenášena olympiáda v Tokiu v roce 2020.

Zdroj: Pram Consulting

Čtěte dále

Entec Solutions představuje xFusion pro extra výkon
Entec Solutions představuje xFusion pro extra výkon
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Mastercard: Česká ekonomika příští rok zrychlí růst na 2,6 procenta
Mastercard: Česká ekonomika příští rok zrychlí růst na 2,6 procenta
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi