Přívaly slev zvané Black Friday letos přijdou přesně měsíc před Vánoci, v pátek 24. 11. Black Friday může internetovým obchodům přinést astronomické zisky, ale také je na několik týdnů vyřadit z provozu. Společnost Acomware na svém blogu zveřejnila soubor rad, jak se mohou e-shopy vyhnout druhé variantě.
Acomware pozoruje, že ačkoliv se na našem trhu začal fenomén Black Friday zabydlovat teprve v posledních letech, za tuto dobu se z něj však stal jeden z nevýznamnějších nákupních dnů podzimní sezóny. Mnoho e-shopů se však do této akce vrhá bezhlavě, používá paušální slevu na veškeré zboží nebo kopíruje velké hráče.
Není strategie, není úspěch
„Oblíbenou strategií řady e-shopů je nasazení agresivních slev s cílem dosažení co největšího tržního podílu. Jde jim jednoduše o to, aby zákazník neskončil u konkurence. Výše slevy je často i za hranicí marže. Takový záměr samozřejmě může fungovat, podmínkou je ovšem existence navazující strategie,“ píše Ondřej Klega z Acomware.
Acomware varuje, že bez konkrétní strategie se však e-shop nikam nedostane. Black Friday přitom lze využít například nejen k dočasnému zvýšení objednávek za cenu nižší marže, ale také k přilákání zcela nových zákazníků – stačí navrhnout vyšší slevu za první nákup. Užitečná je i vyšší sleva u produktů, které již delší dobu zabírají místo na skladě.
„Včasná příprava se vám mnohonásobně vrátí. Jestliže budete návštěvníky vašich stránek průběžně vyzývat k registraci do newsletteru, získáte mocný nástroj k jejich oslovení a motivování k nákupu nejen v době Black Friday. Vše je třeba vytvářet s citem a textem, který konkrétně popíše, co zákazníkovi registrace k newsletterům přinese,“ dodává Klega.
Cílené oslovení udělá divy
E-mailing se podle Ondřeje Klegy vůbec stane jedním z klíčových komunikačních kanálů. V dnešní době lze navíc řadu funkcí v rámci kampaně automatizovat a ušetřit si tak práci, kterou lze místo toho věnovat tvorbě cílených kampaní. Acomware doporučuje opakovaně oslovit existující zákazníky cíleným newsletterem se slevou na jejich oblíbené kategorie.
Pro snadnou orientaci návštěvníků stránek by měl mít e-shop připravenou dedikovanou podstránku Black Friday s prolinkem na zlevněné produkty. V případě, že bude e-shop akci promovat pomocí PPC kampaní, může tato podstránka zároveň posloužit jako landing page.
Další variantou, jak oslovit potenciální zákazníky pomocí cílení, je vytipovat si publikum, které má podobné rysy jako existující zákazníci. Ty, kteří e-shop ještě nenavšívili, lze nalákat pomocí display kampaní. Ostatní uživatele, kteří na stránky občas zavítají, je vhodné oslovit přímo na webu prostřednictvím personalizace produktů.
Dárky, balíčky a partneři
Ke zvýšení prodeje během Black Friday lze využít také up-sell kampaň. Zákazníkovi, který nakoupil například za 500 Kč, lze nabídnout slevu nebo dárek, který dostane při příštím nákupu v hodnotě nad 1 000 Kč. Podobnou možností, která podpoří prodej, jsou speciální balíčky nabízené se slevou.
Pro firmy, které disponují omezenými rozpočty, zůstává možnost využívání sociálních kampaní, e-mailové komunikace a rozumného investování do placených forem reklam. Ideálním nástrojem se může stát remarketingu, který dokáže zasáhnout ty, kteří do e-shopu již zavítali.
V neposlední řadě lze Black Friday využít ke zvýšení obratu formou oslovení partnerů, kteří mají potenciál zaujmout širší publikum. Aby však celá akce vedla k úspěchu, je třeba přijít s přesvědčivou nabídkou směrem ke koncovému zákazníkovi i obchodnímu partnerovi.
Zdroj: Acomware