Co vedlo Sharp k rozhodnutí akvírovat svého distributora?
Abych to uvedl na pravou míru, neakvírovali jsme svého distributora úplně. S firmou Nepa jsme se dohodli na zcela novém nastavení obou firem. Nepa nadále pokračuje v distribuci pokladen, klimatizačních jednotek a další kancelářské techniky. Sharp akvíroval pouze divizi zaměřenou na dokumentová řešení (multifunkční tiskárny formátu A3 a A4, pozn. red.) a my jsme tak nyní v ČR a SR přímý kontakt pro partnery.
Co bylo tedy důvodem změny dosavadního nastavení?
Sharp se v oblasti správy dokumentů v Evropě pohybuje zhruba 40 let, přičemž se soustředil spíše na západoevropské země. Ve východní Evropě měl přímé zastoupení jen v Polsku a Maďarsku. Na českém a slovenském trhu Sharp jako distributor více než 20 let zastupovala Nepa, která spolupracovala s rakouskou pobočkou. V roce 2013 dostala polská pobočka za úkol expanzi ve střední a východní Evropě a já jsem se rozhodl, že ČR a SR jsou pro další rozvoj jedny z velmi důležitých trhů. Proto jsme začali vyjednávat s vlastníky firmy Nepa o převzetí.
Takže akvizice Nepy byla pro Sharp nejsnadnější cesta k naplnění strategie?
Ano. Musím uznat, že dokončení jednání trvalo poměrně dlouho. Nyní se však nastavení v ČR a SR v podstatě neliší od Polska nebo Maďarska. Obě společnosti jsou od 1. 4. přejmenované na Sharp Business Systems a všechny technologie a software, které využívají ostatní lokální zastoupení, jsou nyní dostupné i pro českou a slovenskou pobočku. Za poslední roky jsme velmi vylepšili proces vzdělávání našich obchodníků a servisních techniků a nyní tyto školení a workshopy pořádáme pro bývalé zaměstnance Nepy.
Jaké jsou plány v podpoře partnerů?
Snažíme se teď dealery co nejrychleji rozvíjet a dodávat jim všechny naše technologie, systém a softwarovou platformu, což podle mě zvyšuje kvalitu partnerské sítě a zrychluje dodávky našeho zboží na lokální trhy.
Chcete rozšiřovat existující partnerskou síť?
Partnerská báze, kterou zde Nepa vybudovala, je velmi dobrá. Rozhodně ji chceme nyní podporovat více, než to dělal dosud distributor. Kromě školení půjde o různé pobídky a další rozvoj obchodu. Určitě jsme otevření i novým obchodním partnerům, ale nejdůležitější cíl je zatím rozvíjet ty současné. Popravdě nejlepší autorizovaný dealer našeho regionu se nachází právě v České republice.
Kolik partnerů máte v ČR a SR?
Spolupracujeme zhruba se sedmdesáti dealery, z toho je asi deset platinových včetně největšího Sharp Centra Ostrava a Sharp Centra Olomouc.
Jak své partnery rozdělujete?
Máme skupinu nejlepších partnerů, které označujeme jako platinové dealery, mezi nimi jsou některé společnosti označované jako Sharp Centra, což jsou nejkvalitnější dealeři. Dále máme skupinu gold dealerů, kterých je do dvaceti. Ostatní partneři jsou autorizovaní dealeři. Podmínky rozdělení jsou dané akreditačním programem a závisí např. na obratu, počtu obchodníků a techniků, úrovni služeb atd.
Jak mohou partneři těžit z nedávné investiční dohody s firmou Foxconn?
Objem investice je opravdu obrovský (3,43 miliardy dolarů, pozn. red.) a jsem přesvědčený, že nejen pro zaměstnance, ale i pro distributory a dealery je to velmi pozitivní zpráva. Myslím si však, že je ještě příliš brzo specifikovat blízké viditelné přínosy pro lokální partnery.
A v dlouhodobějším horizontu?
Rozhodně to Sharpu umožní získat podstatně silnější finanční základ, na které může stavět dlouhodobý vývoj produktů a technologií. Stejně tak budeme těžit ze synergického efektu obou firem. Podobně jako Sharp za 140 let přinesl na trh mnoho nových technologií i Foxconn je známý jako vedoucí výrobní společnost s celosvětovým dosahem.
Nemalé prostředky chce Sharp podle oznámení investovat do oddělení Business Solutions. Odrazí se to nějak v rozvoji obchodu i na českém a slovenském trhu?
V následujících několika letech se plánuje investice 310 milionů eur do akvizice a rozvoje dealerů v západní Evropě a USA. To znamená, že i v dalších zemích východní Evropy s přímým zastoupením bude rozmach prodejního kanálu podstatně rychlejší. Věřím, že silné přímé zastoupení dealerům také výrazně pomůže ve výběrových řízeních na velké veřejné zakázky. V rámci investice bude také 60 milionů eur vynaloženo na výzkum a vývoj produktů. Kromě dokumentových řešení budeme investovat prostředky i do softwaru a do kategorií, jako je robotika.
Jan Mazal
Medailon |
Jméno: Jacek Klekowski
|