Stále více českých škol poskytuje svým žákům a studentům možnost používat ve vyučovacím procesu moderní techniku. V některých případech školy poskytují i připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi.
To představuje nové obchodní příležitosti pro dodávky notebooků, tabletů nebo čteček e-knih jak přímo školám, tak studentům resp. jejich rodičům.
„Doba pokročila a musíme si přiznat, že technika do škol již pronikla, proniká a bude pronikat. Všichni víme, že není samospasitelná, ale rozhodně může v dnešní době našim studentům usnadnit přístup k informacím a navíc je velmi baví“, uvedl ve zprávě pro média Bohumil Kettner, ředitel Fakultní základní školy při Pedagogické fakultě University Karlovy na Praze 7.
Notebooky: Nabízejte kompromis mezi mobilitou a cenou
Tenké a lehké ultrabooky s dobrou výdrží se stále bohužel pohybují ve vyšších cenových patrech, takže jejich nabídka pro školy s omezenými finančními možnostmi není vhodná. Přesto pro školní využití je třeba v nabídce výrobců hledat notebooky v některých aspektech podobné ultrabookům.
Prvním je dobrá výdrž na baterie. Je téměř nemyslitelné, že se celá třída připojí se svými přístroji do školních zásuvek a bude notebooky napájet či dobíjet z elektrické sítě. Proto by notebook do školy měl reálně vydržet alespoň čtyři hodiny v provozu na baterii.
Dalším požadavkem na školní notebook je hmotnost. Ta by se měla pohybovat pod hranicí 2,5 kilogramů. Studenti budou vedle jiných pomůcek a potřeb notebook během celého dne nosit rameni nebo na zádech a přenášejí jej mezi učebnami.
Poslední klíčový parametr je již zmíněná cena. Škola je jak z hlediska nebezpečí zničení či poškození, tak i z podhledu možného odcizení vysoce rizikové prostředí. Na druhou stranu pro plnohodnotné školní využití včetně dobré ergonomie a dostatečného výkonu nelze doporučit třeba levné netbooky.
Tablety: Zaměřte se na spolehlivé modely s Androidem
Alternativou za školní notebook může být v některých případech tablet. Tablety jsou vhodnější pro zobrazování obsahu, mají lepší mobilitu a díky rozdílné konstrukci jsou i odolnější. Poskytují dostatek komfortu pro vyhledání informací na internetu a pro prohlížení a čtení všech dostupných výukových materiálů.
Jejich omezení spočívá zejména v absentující hardwarové klávesnice. Virtuální softwarová klávesnice zobrazená na dotykovém displeji tabletu není ergonomicky vhodná pro psaní delších textů a není prakticky použitelná pro rychlé psaní poznámek během výkladu vyučujícího.
Ze stejných důvodů jako v případě notebooků není vhodné pro školní využití nabízet dražší high-end modely jako iPad či tablety s Windows 8. Vhodnější jsou levnější tablety se systémem Android. Spíše pak kompaktnější modely s úhlopříčkou displeje mezi sedmi až osmi palci.
Ovšem nabídku nelze zcela podřídit ceně. Nejlevnější modely na trhu nezřídka trpí poddimenzovaným výkonem, špatnou Wi-Fi konektivitou či nekvalitním továrním zpracováním.
Vyvarujte se trhem neprověřeným modelům, kde výrobce systém Android s otevřeným zdrojovým kódem notně upravil. Zde může docházet k nestabilitě systému a mohou se vyskytovat i problémy s kompatibilitou s aplikacemi.
Čtečky e-knih: Nepodceňujte jejich uplatnění ve škole
Čtečka elektronických knih v pravém slova smyslu, tedy nikoliv jen mírně uzpůsobený tablet, není vhodná pro pořizování poznámek z výuky. Na druhou stranu ale umožňuje zobrazení dostupných knih a dokumentů v mnoha formátech, popřípadě přístup k informacím na internetu.
Řada vysokých škol u nás dokonce zvažuje využití elektronických čteček jako standardu ve výukovém procesu. Kladem je totiž energeticky velmi úsporný a zároveň ergonomický elektronický inkoust, který umožňuje přečtení tisíců stránek textu na jedno nabití baterie.
Čtečka přitom pojme tolik informací jako třeba celá školní knihovna. Studenti v ní mohou mít trvale uložené informace, aniž by si je museli opakovaně vyhledávat a tisknout. Opomíjet tedy nelze ani ekologický aspekt.
Studenti si mohou text přizpůsobit svým potřebám pro pohodlné čtení, fulltextově vyhledávat informace, používat elektronické záložky a hypertextové odkazy a požívat dalších výhod, které elektronické čtečky nabízejí oproti tištěným učebním materiálům.
Pro školní využití jsou vhodné klasické čtečky, jejichž výhradním účelem je zobrazování elektronických knih a dokumentů. Bez podpory instalace aplikací neumožní žákům a studentům hraní her, posílání e-mailů, instant-messaging, využívání sociálních sítí a další nežádoucí aktivity během výuky.
Zdroj: Toshiba, PocketBook, ChannelWorld