Podle výzkumu analytické skupiny iSuppli se vliv tabletů podepsal především na trhu netbooků, notebokům se bude i nadále dařit. Analytici odhadují, že v roce 2015 dosáhnou prodeje noteboiků 324,9 milionu kusů, což znamená pozitivní změnu o 104,8 milionu, vůči 220,1 milionům odhadovaným pro letošní rok.
Notebooky dnes podle analytiků hrají klíčovou roli u koncových zákazníků i ve firmách. „Navzdory silné konkurenci mediálních tabletů se notebooky staly neodmyslitelnou součástí moderního života a koncoví zákazníci už jej nepovažují za luxusní zboží,“ říká Matthew Wilkins, hlavní analytik IHS.
„V porovnání s mediálními tablety orientovanými na konzumaci obsahu je notebook platformou pro jeho tvorbu, od vývoje webových stránek, psaní dokumentů až k editaci fotek a videa. Díky tomu zůstanou notebooky důležitým a rozvíjejícím se trhem, i když tržby porostou pomaleji než v minulosti,“ doplňuje Wilkins.
iSuppli odhaduje, že letos se prodá přibližně 60 milionů mediálních tabletů, což by znamenalo meziroční růst o 245,9 %. Trh se bude zvětšovat i v dalších letech a analytici tvrdí, že v roce 2015 dosáhnou mediální tablety 275,3 milionu prodaných jednotek. Díky silné značce a chytrému pozicování produktu je jedničkou v tomto segmentu Apple iPad.
Trh netbooků klesne o třetinu
Úspěch tabletů má nejvýraznější vliv na dříve horký segment netbooků. Po dvouciferném růstu prodeje netbooků mezi lety 2008 až 2010, spadne podle odhadů v letošním roce tato kategorie přenosných PC o 33,2 %, na 21,5 milionu prodaných kusů.
„Netbooky i mediální tablety nabízí díky snadné přenositelnosti a možnosti konzumace obsahu online i offline podobný uživatelský zážitek,“ doplňuje Wilkins.
Tablet PC čekají na Windows 8
Pozitivně ovlivní trh notebooků tzv. tablet PC, což jsou samostatné nebo hybridní tablety (např. jako odnímatelná součást notebooku) s plnohodnotným operačním systémem. Na rozdíl od velkého úspěchu mediálních tabletů se tablet PC zatím uplatnily jako alternativa k notebooku ve firemním segmentu. Malý úspěch zaznamenaly také na vertikálním trhu zdravotnictví, logistiky a vzdělávání.
Vydání operačního systému Windows 8 během roku 2010 odstartuje podle analytiků průnik tablet PC do firemního i spotřebitelského segmentu. V roce 2013, tedy přibližně rok po vydání Windows 8, odhaduje iSuppli prodej přibližně 10 milionů tablet PC, pro rok 2015 pak 45,2 milionů kusů.
Zdroj: iSuppli