Z uživatelů tzv. nositelné elektroniky by je dále doporučilo 65 %. V komerčním využití wearables otevírají značkám nová marketingová řešení. Čeká je však ještě dlouhá cesta. Vyplývá ze to zářijového výzkumu agentury Ipsos na reprezentativním souboru dospělé internetové populace o velikosti 503 respondentů ve věku 18-65 let.
Hlavní výzvou nositelné elektroniky na českém trhu je podle výzkumné agentury Ipsos to, aby se vůbec dokázala prosadit. Z jednotlivých kategorií tzv. wearables lidé nejčastěji lidé zvažují koupi chytrých hodinek (29 % respondentů), chytrého náramku (18 %) nebo fitness trackeru (14 %).
Nejsilnější potenciál nositelné elektroniky vidí analytici Ipsosu v drobných každodenních sportovních aktivitách, které uživateli pomohou dodržovat zdravý životní styl.
Krokoměry, měřiče příjmů kalorií, nebo jemné vibrace, které uživatele upozorní na dlouhé vysedávání, mohou patřit mezi funkce, ve kterých se zákazníci zhlédnou. Uživatele velkých smartphonů mohou zase oslovit chytré hodiny rychlým zobrazením notifikací, snadným odesláním zpráv a přijímání hovorů.
Zákazníkům chybí povědomí
Většina „neuživatelů“ (až 83 %) v průzkumu uvedla, že by chytré hodinky používala jako budík, ukazatel času nebo obecně ke komunikaci.
„To napovídá, že z velké části nechápou výhody v porovnání s chytrými telefony,“ uvádí Ipsos a radí, že pro prodejce je klíčové vysvětlovat každodenní výhody wearables.
Neuro výzkum společnosti Ipsos to má dokazovat „Otestovali jsme jednotlivé funkce na hodinkách Apple Watch. Před vyzkoušením hodinek vyslovovali respondenti nedůvěřivost a skepsi. Ale jakmile získali kladnou osobní zkušenost s testovanými funkcemi, prožívali pozitivní ‚finální emoce‘,“ uvedl v oznámení Martin Petrášek, ředitel společnosti eMerite.
Wearables v marketingu
Pro marketing je využití nositelné elektroniky velkou výzvou. Ipsos vyjmenovává několik různých modelů. Jednak může rámci programů podpořit sportovní aktivity nebo nebo charitativní činnosti. Jednak lze bezkontaktní technologie RFID využití v retailu.
Mobilní aplikace se budou potýkat s různými výzvami. Na jednu stranu mohou např. na chytrých hodinkách zasáhnout uživatele velmi přesně ve správný čas. Na druhou stranu se musejí vypořádat s malým displejem a rizikem nevítaného zásahu do soukromí.
„Wearables mají možnost naslouchat mnoha přáním a potřebám, které ostatním zařízením zůstávají skryté. Tím se nabízí i jejich využití jako zdroj big data v dopravě, zdravotnictví nebo v jakékoliv jiné oblasti,“ uvádí Ipsos.
Nositelná elektronika může propůjčovat značce význam prostřednictvím emocionálních potřeb.
„Dnes jsou zařízení wearables spojována hlavně s organizací každodenní rutiny. V budoucnu by měly zasáhnout i další lidské motivace, například potřebu sounáležitosti a uznání, protože umožňují být v kontaktu s lidmi s podobnými zájmy a prostřednictvím dražších zařízení může uživatel vyjádřit své postavení, vkus a styl,“ přepodpovídá vnímání nositelné elektroniky spotřebiteli Michal Štěpánek, ředitel oddělení IPSOS Connect.
Metodika
Výzkum agentury Ipsos se skládal z kvantitativní analýzy a kvalitativní metody, která obsáhla dlouhodobou uživatelskou zkušenost majitelů Apple Watch v 6 hloubkových rozhovorech.
Další částí výzkumu byla analýza Neuro měřící výši pozornosti vyvolanou používáním hodinek Apple Watch a poměru pozitivních a negativních emocí, a to pomocí EEG mozku. Poslední částí výzkumu byl social listening eMerite Socio, který mapoval internetové diskuze na téma Apple Watch.
Zdroj: Ipsos