V tomto článku pokračujeme ve shrnutí studie Investice do IT a práce s daty ve firmách, kterou vypracovala společnost Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR). V první části jsme pokryli investice do IT a předpoklady růstu objemu firemních dat, nyní přinášíme informace o používaném hardwaru a přístupu firem k zabezpečení.
Notebookům vládne Dell
Co se týče počtu notebooků, nejvíce zařízení do dotazovaných podniků dodala značka Dell, a to celkem 5 560. Na druhém místě se s odstupem umístilo HP (3 400 kusů) a třetí skončilo Lenovo (1 560).
Z hlediska penetrace, tj. přítomnosti značky ve firmě, je žebříček trochu jiný. Vítězí zde HP, jehož notebooky vlastní 49 % dotazovaných firem, následované Dellem s 39% a Acerem s 37% přítomností.
Podle studie existuje spojitost mezi obratem firmy a preferovanou značkou. Podniky s obratem nad 500 milionů Kč častěji nakupuji notebooky Dell, zatímco ty s obratem pod 300 milionů Kč používají značku Acer.
Graf 1 – Značky notebooků v dotazovaných podnicích
Zdroj: AMSP ČR
HP je králem tisku
V otázce tiskáren je situace podstatně jednoznačnější. V rámci dotazovaných firem se nachází celkem 4 400 tiskáren HP a tato značka nechává daleko za sebou stříbrnou Koniku Minoltu (880 kusů) i bronzový Canon (820 kusů).
HP vítězí i v penetraci, neboť jeho tiskárny používá 63 % dotazovaných podniků; druhý nejúspěšnější je v tomto ohledu Canon (42 %) a třetí je Konica Minolta (29 %).
Laserovou tiskárnu vlastní 99 % respondentů, inkoustové zařízení používá 42 % z nich a a 14 % využívá jiný typ tiskového zařízení.
Co se spotřebního materiálu týče, 60 % respondentů používá originální kazety nebo tonery a 33 % využívá refilované.
Graf 2 – Značky tiskáren v dotazovaných podnicích
Zdroj: AMSP ČR
BYOD již zřejmě zavedla více než polovina podniků
Co se týče bezdrátového připojení do interní/firemní sítě, poskytuje je 60 % podniků. V kategorii společností s obratem nad 500 milionů Kč je to dokonce 75 %.
Zajímavým údajem je rovněž možnost připojení k takové síti ze soukromého zařízení. Kladně odpovědělo 52 % respondentů, což znamená, že nadpoloviční většina dotazovaných firem alespoň v omezené míře zavedla koncept BYOD (bring your own device) a nechává zaměstnance pracovat ze soukromých notebooků, tabletů nebo telefonů. Pro úplnost dodáváme, že studie neposkytuje bližší údaje k formě a účelu těchto připojení.
V rámci metod zabezpečení citlivých dat je nejběžnější centrální zálohování, které provádí 77 % dotázaných podniků. Dvě třetiny (67 %) vynucují ukládání na centrálním úložišti a čtvrtina podniků poskytuje prostředky na ochranu dat nebo je šifruje. Pouhá 3 % uvedla, že na svých počítačích žádná citlivá data nemá.
Platí, že čím více má firma zaměstnanců, tím více metod ochrany využívá a tím více je přísnější.
Graf 3 – Metody zabezpečení citlivých dat zaměstnanců
Zdroj: AMSP ČR
Shrnutí
Studie uzavírá svá zjištění do čtyř hlavních bodů. Prvním je výše plánovaných investic, kde přibližně tři čtvrtiny respondentů plánují v příštích 12 měsících investovat do IT maximálně 1 milion korun. Platí, že s obratem firmy se plánovaná výše investice zvyšuje.
Druhým závěrem je zachycení trendu virtualizace infrastruktury, kterou již využívá třetina respondentů a další čtvrtina o jejím zavedení uvažuje. Zájem je vyšší u větších firem a u těch, které očekávají růst objemu firemních dat.
Třetím zjištěním je překvapivě malý podíl firem, které využívají nasbíraná data o zákaznících k cíleným reklamním kampaním. Činí tak pouze čtvrtina respondetů, přičemž dalších 10 % o tom uvažuje.
Čtvrtým závěrem je konstatování oblíbenosti značky HP ve firemním prostředí. V oblasti tisku HP zcela dominuje a přestože respondentům nedodalo nejvíce notebooků z hlediska kusů, má ze všech značek nejvyšší podíl přítomnosti v dotazovaných podnicích.
Posledním zjištěním je způsob, jakým respondenti pokrývají své potřeby v oblasti IT. Nejčastějším uspořádáním je kombinace vlastních IT zaměstnanců a externích služeb, což používá 47 % dotazovaných podniků. Zbytek je rovnoměrně rozdělen na ty, kteří plně spoléhají na vlastní IT oddělení (26 %) a na ty, kteří své IT naopak plně outsourcují (25 %).
Průzkum byl proveden na vzorku 500 tuzemských firem působících v segmentech výroby, obchodu nebo služeb a dosahujících obratu nad 100 milionů korun. Pětina oslovených podniků spadala do kategorie velkých firem nad 250 zaměstnanců, zbytek do kategorie malých a středních podniků.
Celá studie je k dispozici zde.
Zdroj: AMSP ČR