Ipsos: České firmy preferují hardware od HP a Dellu

15. 4. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: ChannelWorld
Studie Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR odhaluje preference firem v oblasti značek notebooků a tiskáren, jejich přístup k zabezpečení citlivých dat nebo způsob řešení IT.

V tomto článku pokračujeme ve shrnutí studie Investice do IT a práce s daty ve firmách, kterou vypracovala společnost Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR). V první části jsme pokryli investice do IT a předpoklady růstu objemu firemních dat, nyní přinášíme informace o používaném hardwaru a přístupu firem k zabezpečení.

Notebookům vládne Dell

Co se týče počtu notebooků, nejvíce zařízení do dotazovaných podniků dodala značka Dell, a to celkem 5 560. Na druhém místě se s odstupem umístilo HP (3 400 kusů) a třetí skončilo Lenovo (1 560).

Z hlediska penetrace, tj. přítomnosti značky ve firmě, je žebříček trochu jiný. Vítězí zde HP, jehož notebooky vlastní 49 % dotazovaných firem, následované Dellem s 39% a Acerem s 37% přítomností.

Podle studie existuje spojitost mezi obratem firmy a preferovanou značkou. Podniky s obratem nad 500 milionů Kč častěji nakupuji notebooky Dell, zatímco ty s obratem pod 300 milionů Kč používají značku Acer.

Graf 1 – Značky notebooků v dotazovaných podnicích

Zdroj: AMSP ČR

HP je králem tisku

V otázce tiskáren je situace podstatně jednoznačnější. V rámci dotazovaných firem se nachází celkem 4 400 tiskáren HP a tato značka nechává daleko za sebou stříbrnou Koniku Minoltu (880 kusů) i bronzový Canon (820 kusů).

HP vítězí i v penetraci, neboť jeho tiskárny používá 63 % dotazovaných podniků; druhý nejúspěšnější je v tomto ohledu Canon (42 %) a třetí je Konica Minolta (29 %).

Laserovou tiskárnu vlastní 99 % respondentů, inkoustové zařízení používá 42 % z nich a a 14 % využívá jiný typ tiskového zařízení.

Co se spotřebního materiálu týče, 60 % respondentů používá originální kazety nebo tonery a 33 % využívá refilované.

Graf 2 – Značky tiskáren v dotazovaných podnicích

Zdroj: AMSP ČR

BYOD již zřejmě zavedla více než polovina podniků

Co se týče bezdrátového připojení do interní/firemní sítě, poskytuje je 60 % podniků. V kategorii společností s obratem nad 500 milionů Kč je to dokonce 75 %.

Zajímavým údajem je rovněž možnost připojení k takové síti ze soukromého zařízení. Kladně odpovědělo 52 % respondentů, což znamená, že nadpoloviční většina dotazovaných firem alespoň v omezené míře zavedla koncept BYOD (bring your own device) a nechává zaměstnance pracovat ze soukromých notebooků, tabletů nebo telefonů. Pro úplnost dodáváme, že studie neposkytuje bližší údaje k formě a účelu těchto připojení.

V rámci metod zabezpečení citlivých dat je nejběžnější centrální zálohování, které provádí 77 % dotázaných podniků. Dvě třetiny (67 %) vynucují ukládání na centrálním úložišti a čtvrtina podniků poskytuje prostředky na ochranu dat nebo je šifruje. Pouhá 3 % uvedla, že na svých počítačích žádná citlivá data nemá.

Platí, že čím více má firma zaměstnanců, tím více metod ochrany využívá a tím více je přísnější.

Graf 3 – Metody zabezpečení citlivých dat zaměstnanců

Zdroj: AMSP ČR

Shrnutí

Studie uzavírá svá zjištění do čtyř hlavních bodů. Prvním je výše plánovaných investic, kde přibližně tři čtvrtiny respondentů plánují v příštích 12 měsících investovat do IT maximálně 1 milion korun. Platí, že s obratem firmy se plánovaná výše investice zvyšuje.

Druhým závěrem je zachycení trendu virtualizace infrastruktury, kterou již využívá třetina respondentů a další čtvrtina o jejím zavedení uvažuje. Zájem je vyšší u větších firem a u těch, které očekávají růst objemu firemních dat.

Třetím zjištěním je překvapivě malý podíl firem, které využívají nasbíraná data o zákaznících k cíleným reklamním kampaním. Činí tak pouze čtvrtina respondetů, přičemž dalších 10 % o tom uvažuje.

Čtvrtým závěrem je konstatování oblíbenosti značky HP ve firemním prostředí. V oblasti tisku HP zcela dominuje a přestože respondentům nedodalo nejvíce notebooků z hlediska kusů, má ze všech značek nejvyšší podíl přítomnosti v dotazovaných podnicích.

Posledním zjištěním je způsob, jakým respondenti pokrývají své potřeby v oblasti IT. Nejčastějším uspořádáním je kombinace vlastních IT zaměstnanců a externích služeb, což používá 47 % dotazovaných podniků. Zbytek je rovnoměrně rozdělen na ty, kteří plně spoléhají na vlastní IT oddělení (26 %) a na ty, kteří své IT naopak plně outsourcují (25 %).


Průzkum byl proveden na vzorku 500 tuzemských firem působících v segmentech výroby, obchodu nebo služeb a dosahujících obratu nad 100 milionů korun. Pětina oslovených podniků spadala do kategorie velkých firem nad 250 zaměstnanců, zbytek do kategorie malých a středních podniků.

bitcoin školení listopad 24

Celá studie je k dispozici zde.

Zdroj: AMSP ČR

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Nový rok, nový kabát: ChannelWorld mění název na Channeltrends
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
Adam Berdár je obchodním ředitelem NTT Data
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Jan Duda (PCV Computers): Bezpečnost z jiného pohledu
Jan Duda (PCV Computers): Bezpečnost z jiného pohledu