Podle průzkumu agentury Ipsos, který si nechala vypracovat softwarová společnost Eset, firmy působící na českém trhu ročně za bezpečnostní software utratí v průměru 40 000 Kč.
Z průzkumu vyplynulo, že firmy s českým kapitálem utratí ročně za bezpečnostní software v průměru 30 000 Kč, kdežto lokální pobočky zahraničních firem v průměru utratí přibližně dvojnásobnou částku, tedy zhruba 60 000 Kč.
Peníze vynaložené na bezpečnostní software logicky rostou s počtem počítačů, které firma používá. Podle průzkumu firmy s 5 až 25 počítači za jejich softwarové zabezpečení nejčastěji utratí 10 000 Kč ročně. Firmy s 200 až 500 s počítači pak 100 000 Kč ročně a firmy vlastnící více než 500 počítačů za bezpečnostní software ročně zaplatí v průměru 500 000 Kč.
České firmy prý preferují antiviry značky Eset
Výzkum agentury Ipsos také mapoval podíl jednotlivých poskytovatelů antivirového softwaru na českém firemním trhu. Největší zastoupení má se 43 procenty společnost Eset, která si vypracování průzkumu zadala.
Na druhém místě s podílem 31 procent skončila společnost AVG Technologies. Třetí příčku obsadil Symantec, jehož podíl mezi oslovenými firmami činí 13 procent. Podle zprávy pro média, kterou k výsledkům průzkumu vydala společnost Eset, má Symantec poměrně velké zastoupení u lokálních poboček zahraničních firem, ovšem konkrétní číslo zpráva neuvádí.
Čtvrtá pozice patří společnosti Microsoft s podílem 10 procent, ovšem v jejím případě byl zohledněn pouze antivir Microsoft Security Essentials,což jeden z mála bezplatných antivirových programů, který mohou bez rozporu s licencí používat i živnostníci a malé firmy (max. na deseti počítačích).
Pod desetiprocentní hranicí se pak pohybuje Avast Software s podílem 9 procent uzavírající první pětku. Šestá příčka patří společnosti McAfee, jejíž podíl je 7 procent.
Jiná čísla poskytuje žebříček tvůrců antivirů podle počtu počítačů, které v českých firmách oslovených v rámci průzkumu využívají jejich bezpečnostní software. První místo připadlo opět zadavateli průzkumu, tedy společnosti Eset. Tentokrát díky podílu 30 procent.
Druhou příčku obsadila společnosti Symantec, jejíž bezpečnostní produkty se podle průzkumu nacházejí na 19 procentech firemníchpočítačů. Třetí příčka patří AVG Technologies s podílem 15 procent. V těsném závěsu se s podílem 14 procent drží McAfee. Prý zejména díky oblibě ve velkých podnicích.
Jak průzkum probíhal?
Průzkum objednaný společností Eset realizovala agentura Ipsos pod názvem „Formy řešení endpoint security ve firmách z SMB segmentu“. Probíhal na základě strukturovaného dotazníku telefonickou formou v měsíci září 2012.
Odpovídalo 1100 českých IT manažerů, kteří ve své firmě rozhodují o nákupu softwaru. Většina respondentů (73 procent) zastupovala české firmy bez zahraniční účasti. Průzkum se zaměřil na firmy s minimálně pěti zaměstnanci.
Tabulka č.1: zastoupení jednotlivých výrobců antivirového softwaru v českých firmách
Výrobce |
Podíl jednotlivých AV výrobců ve firmách podle počtu |
Podíl jednotlivých AV výrobců ve firmách bez ohledu na počet |
Eset |
30 % |
43 % |
Symantec |
19 % |
13 % |
AVG |
15 % |
31 % |
McAffee |
14 % |
7 % |
Jiný |
12 % |
8 % |
Avast |
4 % |
9 % |
Trend Micro |
3 % |
2 % |
Microsoft Security Essentials |
3 % |
10 % |
Zdroj: Eset