Revoluční inovace už nejsou o tom, že bychom koně nahradili parním strojem a parní stroj dieselovým agregátem. Jsou o tom, že hledáme způsoby, jak inovovat své služby a optimalizovat jejich chod. Drtivá většina inovací dnešních firem se tak odehrává v kontextu inovací procesů. A právě tyto inovace pak přinášejí úspory, zvýšené tržby a potažmo i spokojenější zaměstnance a zákazníky – neboli trvalou udržitelnost obojího.
Nejlepším příkladem investic, které jednoznačně přinášejí úspory, jsou podnikové informační systémy a další nástroje pro podporu a řízení procesů, jako jsou třeba nástroje pro EPM (Enterprise Project Management). Sám mám možnost u našich zákazníků na vlastní oči vidět, jak i relativně jednoduchý skript může radikálním způsobem zefektivnit některé procesy prostě tím, že eliminuje prvek lidské práce, čímž vedle zrychlení celého procesu dojde také k odstranění veškerých chyb, přehlédnutí, atd.
Inovace, ke kterým v posledních letech díky masivním investicím klíčových hráčů v oblasti IT, došlo, navíc přinesly další fenomén současné doby – cloud. V řadě případů dokáže odstranit i samotnou nutnost investic, protože potřebnou infrastrukturu, včetně samotného softwaru – přirozeně vyjma jeho customizace – převede do provozních nákladů s jasně definovatelnou a predikovatelnou výší měsíčních poplatků.
Když naše firma v roce 2009 potřebovala při rozjezdu vyřešit takovou elementární věc, jako je elektronická pošta, sdílení kalendářů a kontaktů, museli jsme si koupit vlastní server, licenci na Windows Server, licenci na Exchange a všechno nainstalovat, nakonfigurovat a následně samozřejmě také spravovat, zálohovat, atd.
Dnes přitom firmě stačí vyplnit dva formuláře na webu a všechno má v rámci cloudové služby připravené do pěti minut. A kromě elektronické pošty dostane v rámci Office 365 rovnou také Lync a odlehčenou verzi SharePointu. Tedy právě ty věci, které mají potenciál přinést do firmy inovaci a zefektivnění procesů, protože samotný e-mail s push synchronizací s mobilním telefonem už je dnes opravdu nezbytný základ a ne nějaká inovace.
A je dost možné, že tak, jak se dnes koukáme na e-mail, budeme se za nějakých 15 – 20 let dívat i na unified communications řešení, CRM systémy, ERP systémy, EPM a další nástroje. E-mail nám neuvěřitelným způsobem šetří čas i náklady, proto ho každá firma a dokonce i jednotlivec považuje za naprosto základní vybavení, podobně jako třeba elektřinu, tekoucí vodu, automobil a mnoho dalších inovací, do kterých musely být nainvestovány obrovské prostředky, aby následně mohly přinášet ještě podstatně větší úspory. Přesto si řada firem dnes myslí, že úspor lze dosáhnout i bez investic do inovací. To si ostatně mysleli i výrobci koňských povozů před nějakými sto lety.
Autor je vrcholovým manažerem, který založil a vybudoval několik úspěšných firem ve vysoce konkurenční oblasti ICT. Má za sebou více než deset let zkušeností s řízením IT společností. Kontaktovat jej můžete na rpaskovsky@wbi.cz.