Společnost Gartner předpovídá, že na konci roku 2017 bude v rámci internetu věcí celosvětově v provozu 8,4 miliardy zařízení, o 31 % více než na konci roku 2016. Celkové investice do služeb a koncových bodů mají letos dosáhnout bezmála 2 bilionů dolarů.
Z regionálního hlediska se o růst trhu postarají Severní Amerika, západní Evropa a Čína. Tyto tři oblasti mají podle Gartneru tvořil dvě třetiny globálního trhu. V dlouhodobém výhledu pak Gartner očekává pokračující růst. V roce 2020 má internet věcí čítat již 20,4 miliardy zařízení.
Auta, televize, měřiče a kamery
Gartner uvádí, že 5,2 miliardy, tedy 63 % z celkového počtu, budou tvořit „věci“ ve spotřebitelském segmentu. Nejčastěji půjde o automobily, chytré televize nebo digitální set-top boxy. Zbytek trhu budou tvořit komerční aplikace, kde nejčastěji půjde chytré měřiče a dohledové kamery.
Výraznější část komerčního trhu, celkem 1,6 miliardy „věcí“, však mají tvořit specifické aplikace v jednotlivých vertikálách. Do této kategorie spadají nejrůznější čidla používaná v průmyslu nebo energetice, ale i například senzory používané pro sledování stavu nebo lokace pacientů ve zdravotnictví.
Gartner očekává, že poměr v komerčním sektoru se již v roce 2018 přechýlí ve prospěch univerzálních zařízení, a to díky stavbě chytrých domů, kde se budou „věci“ starat o regulaci osvětlení, vytápění, klimatizace nebo bezpečnosti.
Komerčních aplikací je méně, zato jsou dražší
V roce 2020 má být v komerčním sektoru v provozu 4,4 miliardy univerzálních a 3,2 miliardy specializovaných „věcí“. Počet spotřebitelských aplikací však podle Gartneru zastíní obě tyto kategorie – v provozu jich má být více než 12,8 miliardy.
Počet je jedna věc, investice druhá. Zatímco spotřebitelský sektor má v roce 2017 vygenerovat tržby ve výši 725 miliard dolarů, investice v komerčním sektoru mají dosáhnout 964 miliardy. Celkové investice v obou sektorech mají v roce 2020 dosáhnout téměř 3 bilionů dolarů.
Tabulka 1 – Počet aktivních „věcí“ podle segmentů (miliardy jednotek)
Segment |
2016 |
2017 |
2018 |
2020 |
Spotřebitelský |
3,963 |
5,244 |
7,036 |
12,863 |
Univerzální komerční |
1,102 |
1,501 |
2,132 |
4,381 |
Vertikální komerční |
1,316 |
1,635 |
2,027 |
3,171 |
Celkem |
6,381 |
8,380 |
11,196 |
20,415 |
Zdroj: Gartner
Tabulka 2 – Investice do nových „věcí“ podle segmentů (miliardy dolarů)
Segment |
2016 |
2017 |
2018 |
2020 |
Spotřebitelský |
532 |
725 |
985 |
1,494 |
Univerzální komerční |
212 |
280 |
372 |
567 |
Vertikální komerční |
634, |
683 |
736 |
863 |
Celkem |
1 379 |
1 689 |
2 094 |
2 925 |
Zdroj: Gartner