Z výsledků evropského průzkumu Mediascope, který v České republice na vzorku 500 lidí skrz CATI a 1000 v on-line části realizovalo Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), vyplývá, že spotřebitelé internet oceňují pro možnost lépe vybírat zboží a služby.
Velmi pozitivně vnímají tuzemští uživatelé také online bankovnictví, konkrétně 70 % dotázaných označilo přístup ke svým financím online za přínos. Přitom v celé Evropě možnost provádět finanční operace online oceňuje pouze 44 %.
Graf1: Co z následujícího můžete podle vás dělat více díky tomu, že jste on-line? (ČR)
Zdroj: Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012
Online média táhnou
Více než 50 % českých internetových uživatelů sleduje týdně na internetu videa. On-demand televize a videotéky přitáhnou k obrazovkám několikrát do týdne 28 % uživatelů, online televize pouze 18 %. Mezi zajímavosti patří skutečnost, že 15 % dotázaných sleduje nejméně jednou týdne reklamy v televizi.
Osobní sociální sítě využívá denně 42 % dotázaných. Z pohledu věkového složení sociální sítě denně navštěvují tři čtvrtiny mladých od 18 do 24 let a 59 % lidí do 34 let, ale jen třetina internetových uživatelů ve věku 35-44, čtvrtina lidí do 55 let a v generaci 55+ pouhých 9 %. Naopak profesionální sociální sítě uživatelé navštěvují pouze několikrát do měsíce.
27 % tuzemských uživatelů na internetu sleduje své oblíbené výrobce značky. Komunitním záležitostem jako je připívání na fóra, hodnocení výrobků a služeb se týdně věnuje 16 % resp. 13 % dotázaných, měsíčně více jak čtvrtina v obou případech.
Graf2: Jak často vykonáváte následující činnosti na internetu? (ČR)
Zdroj: Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012
Chování českých uživatelů odráží evropský trend
Výsledky průzkumu víceméně potvrdily dříve dostupné informace z kontinuálního šetření české on-line populace využívaného pro potřeby NetMonitoru. Při pohledu na výsledky z ostatních 28 Evropských zemí je patrné, že uživatelé využívají internet po celé Evropě prakticky stejně a rozdíly jsou minimální.
Graf3: Jak často vykonáváte následující činnosti na internetu? (EU)
Zdroj: Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012