Intel: Češi jsou citliví na cenu, ale nevybírají nejlevnější notebooky

4. 11. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Helder Almeida - Fotolia.com
Podle IDC notebook v současnosti představuje nejoblíbenější typ počítače pro více než čtyři pětiny zákazníků (82,4 %). Jak se při jeho nákupu chová český zákazník?

Intel se v průzkumu, který provedla agentura Xact, ptal 2 534 respondentů, na co u notebooku kladou největší důraz a za co jsou ochotni si připlatit. Trendy v oblasti domácího trhu zkoumal průzkum společnosti Intel, který u největších českých prodejců počítačů probíhal v první polovině tohoto roku.

Z průzkumu mezi 2 500 zákazníky společností Alza.cz, Datart a Electro World vyplynulo, že pro řadu z nich zůstává externí grafická karta důležitým prodejním argumentem a jsou připraveni do ní investovat. Samostatné grafické čipy nadále zůstávají podstatné pro náruživé hráče nejnovějších 3D her, ty však podle průzkumu většina uživatelů (více než 70 %) hrát neplánuje.


Graf 1: Cenová představa zákazníků u notebooků (v Kč s DPH)

Cenová představa zákazníků u notebooků (v Kč s DPH)
Zdroj: Intel


Z dotazování zákazníků společností Alza.cz, Datart a Electro World také vyplnulo, kolik jsou ochotni zaplatit za notebook. „Nejvíce zákazníků vybírá v cenovém rozpětí 11 000 až 14 999 Kč s DPH a druhá nejčastější cenová hladina je 15 000 až 18 999 Kč vč. DPH. To potvrzuje naši domněnku, že  český zákazník je stále poměrně citlivý na cenu, ale na druhou stranu si ve své většině nevybírá mezi nejlevnějšími modely,“ uvádí Martin Vařbuchta ze společnosti Intel.

To potvrzuje také Zdeněk Vrána ze společnosti Datart: „K typologii tuzemského zákazníka současně ale také patří, že je připraven investovat do dražších a kvalitnějších modelů, ale musí vědět proč. Vedle toho stále existuje významná skupina zákazníků, která se při výběru řídí jen cenou a za týden se vrací do prodejny s připomínkou či stížností, že ten levný model, který si vybrali, třeba neumí plnohodnotně přehrát HD video.

Zákazníci chtějí být mobilní

Podle zkušeností prodejců jsou zákazníci ochotni připlatit si u notebooku za lepší parametry u vybraných vlastností a funkcí, jako jsou výkon, bezpečnost, grafika, mobilita, výdrž, vždy podle konkrétních požadavků na nasazení a využívání počítače. „Primárně se jedná o požadavky, které by se daly shrnout do kouzelného slova mobilita,“ definuje Jan Samko dominující trend u zákazníků Alza.cz.


Graf 2: Důležitost parametrů při výběru notebooku

Důležitost parametrů při výběru notebooku
Zdroj: Intel

 

bitcoin školení listopad 24


V průzkumu společnosti Intel zákazníci přisoudili největší váhu procesoru (39 %), přeneseně tedy výkonu. S odstupem pak jmenovali velikost paměti (18,1 %), grafickou kartu (15,2 %), pevný disk (12,1 %) a další vlastnosti, jako jsou výdrž na baterii, bezpečnost a vzhled (kumulativně 15,6 %).

Podle Zdeňka Vrány ze společnosti Datart počet zákazníků, kteří kladou výkon na první místo, rok od roku roste: „Je to dáno zvyšujícími se požadavky na  výkon. Snažíme se zákazníkům vysvětlit, že volbou nových, výkonných procesorů si nejen prodlouží ,životnost‘ přístroje, ale zároveň velmi urychlí zpracování požadavků, které na notebook mají. A to až mnohonásobně.

Zdroj: Intel

Čtěte dále

Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi