Přestože čeští zákazníci internetových obchodů nejčastěji nakupují na dobírku s platbou až při přebírání zboží (převážně v hotovosti), není to jejich nejoblíbenější platební metoda. Vyplývá to z výsledků průzkum nákupního chování agentury Insight, který byl realizován pro společnost PayU.
Průzkumu či spíše ankety se zúčastnilo 427 respondentů. Téměř dvě třetiny dotazovaných (60 procent) uvedly, že jejich nejoblíbenější platební metodou je klasický převod z účtu na účet realizovaný prostřednictvím internetového bankovnictví.
Dále 53 % dotázaných má zároveň rádo i platby s pomocí speciálních platební tlačítek jednotlivých bank. Výhodou těchto tlačítek oproti klasickému převodu z účtu je výrazně vyšší rychlost realizování transakce, takže obchodník na základě potvrzení platby může rychleji zpracovat objednávku.
Mezinárodní platební systém PayPal mezi své oblíbené platební metody řadí polovina dotázaných. Platbu na dobírku za oblíbený způsob platby označilo 35 % respondentů. Stejný počet mezi své oblíbené platební metody řadí i on-line platby platební či kreditní kartou.
Dobírka vede kvůli obávám z neseriózních prodejců a podvodníků
„Lidé prostřednictvím dobírky platí, protože se tak snaží snížit riziko nákupu na internetu, ale neznamená to, že ji mají v oblibě. Zatím se internetoví obchodníci o zákazníky přetahují spíše cenou a v nových možnostech jak rozvíjet své služby jsou spíše konzervativní,“ okomentoval výsledky průzkumu ve zprávě pro média Gabriel Kalapoš, ředitel společnosti PayU v České republice.
Oblibu platebních metod u zákazníků by podle Gabriela Kalapoše měli obchodníci zohlednit v nabídce způsobů platby za objednávané zboží, aby nepřicházeli o zákazníky: „Absence preferované platební metody může být i jeden z důvodů, proč nákup ve finále nedokončí“.
Šéf společnosti PayU v České republice, která provozuje stejnojmennou platební bránu pro on-line platby, zpochybňuje bezpečnost, která je platbě na dobírku připisována. Nepoctivý obchodník podle něj může zákazníka podvést i při zvolení tohoto způsobu doručení a platby. Na druhou stranu je ovšem nutné zmínit fakt, že základním rysem podvodných e-shopů, které se na české internetové scéně v posledních letech objevily, bylo vyžadování platby před dodáním zboží.
Na závěr je důležité zdůraznit, že průzkum nemusí být reprezentativního charakteru. Účastnila skupina respondentů nižší než 500 lidí. Například vysoká míra oblíbenosti systému PayPal příliš nekoresponduje s přístupem široké internetové veřejnosti k tomuto platebnímu systému, který lze dlouhodobě pozorovat, a to i na základě jiných průzkumů týkajících se platebních metod.
Zdroj: PayU ČR, ChannelWorld