Kvalitně popsané technické informace o produktech a dostupnost zboží skladem. To jsou podle průzkumu E-Commerce 2014 nejzásadnější kritéria, kterými se český zákazník řídí při výběru e-shopu.
Nadpoloviční většina zákazníků pak při výběru zboží používá srovnávače.
Průzkum přinesla Asociace pro elektronickou komerci ve spolupráci s agenturou Mediaresearch.
Při výběru zboží v e-shopu považují internetoví uživatelé za zásadní, aby stránka produktu obsahovala kvalitně popsané technické informace. Na druhém místě je dostupnost zboží skladem, která zajistí včasnou dodávku objednávky, na třetím pak doprava zdarma.
Dalšími zmiňovanými atributy byly nejlevnější ceny, kvalitní zobrazení zboží (například fotografie produktu, jeho otočení v prostoru apod.) a dobrá struktura vyhledávání v obchodu.
Srovnávače a certifikáty pomáhají
Velmi oblíbené jsou u českých internetových uživatelů srovnávače, například Heureka.cz nebo Zbozi.cz. U všech nebo alespoň většiny nákupů online je využívají dvě třetiny respondentů.
Platbu za zboží objednané online lidé preferují vyřizovat bankovním převodem (27 %), hned druhou nejvyužívanější metodou je pak použití platební karty (25 %) a 24 % uživatelů využívá dobírku. Pouze 12 % lidí dává přednost osobnímu převzetí zboží na pobočce obchodu.
Negativně uživatelé vnímají povinnou registraci před dokončením objednávky: dvěma třetinám lidí tento požadavek nevyhovuje a 13 % z nich dokonce od nákupů odradí.
Poměrně důležitým prvkem e-shopů se podle výzkumu ukazují být také odborné certifikáty. E-shop díky u většiny zákazníků budí pozitivní dojem, ačkoli na výběr online obchodu nemají přímý vliv. Na certifikáty dá při výběru konkrétního obchodu 23 % uživatelů.
Vstupenky na CeBIT zdarma: stačí hlasovat pro IT výrobce a distributory roku 2014 a na závěr po vyplnit přihlášku na uvedeném odkazu. Hlasujte zde.
Dotazovaní odpovídali také na otázku, jaké mají podle nich e-shopy výhody oproti kamenným obchodům. Zde nejvíce oceňovali možnost snadného srovnání nabídek jednotlivých online obchodů, úsporu času, možnost objednání zboží kdykoliv, pohodlné dodání a výhodnější ceny.
Mezi nadstandardní služby, které by uživatelé rádi v e-shopech využívali v budoucnu, patří prodloužená záruka na zboží, odvoz starého spotřebiče nebo okamžitá expedice, například kurýrem.
Infografika: Po čem zákazníci e-shopů touží?
Zdroj: Mediaresearch
Výzkum proběhl na Českém národním panelu, zúčastnilo se ho 1 730 respondentů z aktivní internetové populace.
Zdroj: Mediaresearch