Není sporu, že cena patří při každém nákupu mezi hlavní rozhodující faktory, Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se však rozhodla si posvítit na to, co dalšího hraje roli při výběru e-shopu a také na to, jakou strategii při nákupu čeští spotřebitelé volí nejčastěji.
Zkušenost s nákupem on-line má podle nejnovějšího výzkumu APEK, kterého se zúčastnilo více než 1 500 respondentů, 89 % uživatelů internetu ve věku 15+.
Nejčastěji objednávají zboží po síti zákazníci ve věku 25 až 34 let. Celkem 66 % respondentů v této věkové kategorii uvedlo, že na e-shopech nakoupí minimálně jednou za měsíc.
„Naše nejnovější data potvrzují dlouhodobý trend. Na internetu se nakupuje pravidelně a opakovaně, e-komerce je již nedílnou součástí našeho každodenního života,“ uvedl k tomu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Cena je důležitá, ale sama nestačí
Pro výběr internetového obchodu využívá při většině nákupů 62 % zákazníků srovnávače cen či nákupní rádce. Ty jsou podle Vetyšky praktickým pomocníkem, ale samotná nejnižší cena vybraného zboží podle něj nakupujícím nestačí.
„Cena je zcela zásadním atributem pro výběr e-shopu u 51 % zákazníků, 60 % z nich ale za stejně důležité považuje, aby obchodník nabízel přehledné a kompletní informace o produktu, 53 % nakupujících vyhledává dopravu zdarma a 52 % pak dostupnost zboží skladem,“ uvedl Vetyška.
Jakou roli hraje u spotřebitelů loajalita a kolik z nich se vrací do svého oblíbeného obchodu? Jako nejčastější nákupní strategii uvedlo nákup ve vyzkoušeném obchodě 20 % respondentů výzkumu. Je však třeba vnímat rozdíly, které přináší jednotlivé kategorie.
„Počítače, notebooky a příslušenství nakoupí na obvyklém místě 23 %, drogerii a produkty pro zdraví a krásu 21 %, mobily 20 % a sportovní vybavení 17 % spotřebitelů,“ uvedl Jan Vetyška.
Infografika – Výběr e-shopu z pohledu zákazníka
Zdroj: APEK