Někteří lidé se nakupování přes internet sice stále obávají, stále více Čechů však využívá internetové obchody již zcela běžně a pořizuje v nich vše od elektroniky přes hračky až po zboží denní potřeby. Díky tomu čemu český trh e-commerce stále strmě roste.
Podle studie společnosti Shoptet a portálu Zboží.cz se celkový obrat tuzemských e-shopů v roce 2016 poprvé přehoupne přes magickou hranici 100 miliard Kč, přičemž v roce 2015 činil „pouhých“ 81 miliard. V ČR v současné době funguje zhruba 38 500 e-shopů, což je o 500 více než v roce 2015.
Studie dále zjistila, že podíl e-shopů postavených na komerčním řešení letos vyrostl na 59 %, zatímco podíl e-shopů vystavěných na open source základech nebo různých individuálních platformách mírně poklesl na 37 %, resp. 4 %.
A jaký je vlastně sortiment českých e-shopů? Celých 17 % internetových obchodů je zaměřených na prodej oblečení, obuvi a módních doplňků, 11 % e-shopařů prodává zboží pro dům a zahradu a třetí nejpopulárnější kategorií je elektronika všeho druhu. Mezi další populární artikly pak patří potraviny (6 %), sportovní a turistické vybavení (6 %), dětské zboží (5 %), kosmetika a parfémy (5 %) a auto-moto doplňky (5 %).
Roste počet uživatelů i roční útrata
Oproti loňskému roku vzrostl počet aktivních internetových uživatelů na více než 6,9 milionu, přičemž 55 % z nich pravidelně surfuje po internetu přes mobilní telefon nebo tablet a 35 % přes ně i pravidelně nakupuje. Vloni přitom mobilní připojení využívalo pouze 50 % a k nákupům je využívalo 30 % lidí.
Stejně jako vloni se i letos se snížila průměrná cena objednávky, která činila 1 432 Kč, jde však o rozdíl v řádech desetikorun. Průměrná roční útrata naopak vzrostla o více než 1 300 Kč na 7 730 Kč. Podle šéfa Shoptetu Miroslava Uďana je to důsledek častějších nákupů včetně využívání služeb internetových supermarketů.
Pokud jde o dopravu, Česká pošta (41 %) a PPL (14 %) patří stále mezi nejoblíbenější způsoby doručení zboží z e-shopů. Stále více lidí však začíná využívat i alternativní možnosti, například osobní vyzvednutí na výdejním místě. Například Zásilkovnu letos využilo celkem 12 % nakupujících oproti loňským 6 %.
E-shopy požívají stále větší důvěru
Podle Miroslava Uďana je možnost vyzvednutí zboží v kamenné prodejně/výdejně oblíbená mimo jiné proto, že se zákazník vyhne platbě přes internet, která zůstává velkým strašákem. I v tomto ohledu jsou však čeští nakupující odvážnější – počet objednávek zaplacených kartou on-line vyrostl z loňských 6 % na 7 % a platba převodem se drží na 32 %. Nejpopulárnější však i nadále zůstává dobírka se 35% podílem.
Studie dodává, že jedním z důvodů, proč oproti loňsku vzrostl obrat e-komerce o téměř 20 miliard Kč, může být také větší důvěra v on-line nakupování. Celá čtvrtina nakupujících totiž nemá z objednávání zboží přes internet žádné obavy, zatímco v roce 2015 bylo těchto „nebojácných“ zákazníků jen necelých 17 %. Lidem již méně vadí fakt, že si nemohou zboží předem osahat (40 % oproti 44,4 %) a také se méně bojí zneužití platebních údajů (10 % oproti 12 %).
Co naopak nejvíce zákazníci na nakupování online oceňují, je možnost rychle a jednoduše porovnat jednotlivé produkty mezi sebou (26%), větší výběr zboží (22 %) a možnost nakoupit z pohodlí domova (21 %). I letos klesl počet lidí, kteří vidí jako hlavní výhodu e-shopů nižší cenu zboží (11 % oproti 14,8 %).
Infografika – Česká e-komerce v roce 2016
Zdroj: Shoptet