Infografika: Český košík roku 2015 upozorňuje na mobilní budoucnost e-komerce

18. 9. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © vilisov - Fotolia.com
Absolutním vítězem žebříčku se stala Alza.cz. Do první desítky se vešly ještě obchody Okay.cz, Mironet a Electro World. Studie a členové jejího odborného panelu se shodují, že budoucnost on-line nakupování bude ve znamení mobilních zařízení. České e-shopy však zatím nejsou příliš dobře připraveny. Mobilní verzi webu nabízí jen 43 % z nich.

Společnost Twisto zveřejnila závěry druhého ročníku studie Český košík roku. Ta zkoumala a hodnotila 120 e-shopů, které reprezentují odhadem 70 % obratu českého trhu elektronické komerce. Speciálním zaměřením letošního ročníku bylo na nakupování přes mobilní telefony.

Studie kromě mobilního nakupování zkoumala také pohodlí a procesy celkového nákupního procesu. Ukázalo se například, že stejně jako v loňském roce nabízelo pouze 7 % e-shopů expresní dodání zboží v den objednání a pouhá čtvrtina e-shopů informuje v košíku o přesném datu doručení.

V testování, které se skládalo ze 480 uživatelských testů a zhodnocení více než 200 parametrů, zvítězila Alza.cz. Na druhém místě se umístil e-shop Insportline.cz a na třetím pak Sportobchod.cz.

Do první desítky se vešly ještě tři e-shopy prodávající IT produkty nebo elektroniku. Páte skončilo Okay.cz, šestého místa dosáhl Mironet a na sedmé příčce se umístil Electro World.

Většina e-shopů stále nemá mobilní verzi

V loňském roce měla pouhá čtvrtina e-shopů mobilní verzi webových stránek. Nynější studie ukázala, že mezi top 120 e-shopy má mobilní verzi 43 % e-shopů, což je značný posun k budoucnosti, protože dle odborníků i celosvětového vývoje bude mobilní nakupování důležitou součástí celé e-commerce,“ uvedl Lukáš Hurych, organizátor studie a product director platební služby Twisto.cz.

Studie Český košík roku se skládala z uživatelských testování a vyhodnocení nákupního procesu podle strukturované metodologie. Data ukázala, že třetina e-shopů stále automaticky nutí zákazníky zařadit se do newsletterové databáze. Zlepšila se však přehlednost košíku, kdy nyní má pouhých 14 % e-shopů nepřehlednou nabídku možnosti platby a dopravy.

Studie ukázala, že nákupní proces prostřednictvím webu a telefonu jde ruku v ruce. E-shopy, které mají maximálně optimalizované procesy v nákupním košíku, mají zároveň jedny z nejlepších mobilních nákupních procesů,“ doplnil Lukáš Hurych.

Budoucnost e-shopů leží v mobilních zařízeních

Česká republika v posledních letech zažívá boom mobilního nakupování. Především uživatelé smartphonů využívají nabídek e-shopů, ale nákupy následně finalizují na počítačích, protože nákup přes mobily je stručně řečeno nyní velmi nepohodlný. Světový trend ale ukazuje, že se zákazníci postupně učí dokončovat nákupy v mobilních zařízeních, což přichází i na český trh,“ uvedl Lukáš Hurych.

Na tom, že v budoucnosti budeme nakupovat přes telefony, se shodují i členové odborného panelu, který studii Český košík roku zaštiťoval. Na otázku, zda vidí potenciál v mobilním e-commerce a zde se mohou mobilní telefony stát důležitým nákupním kanálem pro e-shopy, odpovídali takto:

Tomáš Braverman, Heureka.cz: „O tom vůbec nepochybuji. Vždyť m-commerce roste každý rok o 100 % a nezdá se, že by se růst zastavil. V USA už e-commerce weby mají více návštěvníků z mobilu než z desktopu a přesně tam také míříme a zanedlouho tam budeme.“

Ondřej Raška, Miton: „Můj odhad je, že do desítek let půjde v České republice většina transakcí přes mobil. Plno uživatelů přeskočí desktop a smartphone bude jejich první počítač. Mobilní web není menší desktopový ani responzivní. Dobré příklady bych hledal v Číně, Japonsku. Mobilní web je vlastní platforma, jiné použití, v jiný čas, jiným způsobem s jinými možnostmi.“

Veronika Rojkovičová, H1.cz: „Mobilné telefóny sú dôležitým nákupných kanálom už v súčasnej dobe. Sú obory, kde sa mobil podieľa významným percentom na celkovom počte objednávok. Pre ostatné obory stále mobil zostáva dôležitý kanál, kde si ľudia vyhľadávajú informáciu a utvárajú rozhodnutie o tom, čo a kde kúpiť. Ak vás na mobile človek nenájde, alebo informácie na ňom sú neprehľadné, tak s veľkou pravdepodobnosťou o zákazníka prídete.“

Kompletní výsledky studie Český košík roku 2015 najdete na tomto webu. Infografiku v plném rozlišení najdete zde.

Infografika - Závěry studie Český košík roku 2015

ICTS24

Zdroj: Twisto.cz

Čtěte dále

Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC