Podle nejnovějšího celoevropského průzkumu přepravce DPD roste mezi českými zákazníky obliba nakupování v zahraničních e-shopech – zkušenost s ním má již 51 % respodentů. Hlavním důvody jsou lepší nabídky a možnost nakoupit značky a produkty, které nejsou dostupné na lokálním trhu.
Je nutno dodat, že srovnání s ostatními evropskými zeměmi je Česká republika zatím pod průměrem – například v Lotyšsku má s nákupem v zahraničí zkušenost 82 % respondentů. Na druhou stranu však máme třetí nejvyšší potenciál růstu zahraničních nákupů v příštích letech po Polsku a Rumunsku.
Největší zájem je o módu (22 %), zboží pro volný čas (20 %) a elektroniku (17 %). Následuje obuv (10 %), péče o zdraví a krásu (6 %) a knihy (5 %). Nejraději Češi nakupují on-line zboží z Číny (60 %), Velké Británie (28 %) a Německa (27 %).
Pokud byli Češi s nákupem v zahraničním e-shopu nespokojení, nejčastěji za to mohla nespokojenost s produkty (48 %), nečekané dodatečné poplatky po dokončení nákupu (39 %) nebo příliš složitý a zdlouhavý proces doručování (28 %).
Někteří nakupující pak v souvislosti se zahraničními e-shopy pochybují o bezpečnosti nákupu (25 %), zákaznický servis shledávají jako nekvalitní (18 %) nebo jim vadí komplikace či nemožnost vrácení zboží (18 %).
Infografika – Jak Češi nakupují v zahraničních e-shopech
Zdroj: DPD