Prodej elektroniky má budoucnost nejen v internetových obchodech, ale i v těch kamenných, protože u každého z těchto dvou typů obchodů vidí spotřebitelé specifická pozitiva. Vyplývá to z průzkumu Incoma FutureBuy 2013 společnosti Incomia GfK o budoucnosti nakupování.
Nákup elektroniky na internetu je podle průzkumu pro zákazníky atraktivní zejména díky své rychlosti a jednoduchosti. Oslovení zákazníci vyjadřovali názor, že na internetu je větší výběr zboží.
Nákup v kamenné prodejně zákazníky oslovuje zejména osobním přístupem, pomoci informovaných prodavačů. Spotřebitelé také podle průzkumu Incoma FutureBuy 2013 pociťují při nákupu v kamenné prodejně větší pocit bezpečí.
V posledních šesti měsících spotřební elektroniku z oslovených zákazníků 38 % nakupovalo jen přes internet a naopak 27 % pouze v kamenných prodejnách. Více než třetině respondentů (34 %) však kombinuje oba prodejní kanály.
Mobilní telefony za posledních šest měsíců z oslovených zákazníků nakupovalo 39 % výhradně v e-shopech a naopak 33 % jen v kamenných prodejnách. Více než čtvrtina oslovených zákazníků (27 %) pak kombinovala nákup jak v internetovém, tak v kamenném obchodě.
Podle průzkumu společnosti Incomia GfK se tak přístup zákazníků k nákupu spotřební elektroniky a mobilních telefonů spolu s domácími spotřebiči výrazně odlišuje od nákupu potravin nebo drogerie.
Zatímco prý nákup potravin nebo drogerie v kamenném obchodě zákazníci vnímají spíše jako negativní povinnost, tak nákup stejného sortimentu na internetu si pochvaluji. Obdobně je tomu překvapivě i při nákupu oděvů.
Z průzkumu Incoma FutureBuy 2013 vyplynulo, že obecně (nehledě na druh nakupovaného zboží) dávají zákazníci přednost nákupu v kamenných obchodech vedle možnosti osobně si zboží prohlédnout anebo vyzkoušet také kvůli většímu očekávání bezproblémového průběhu případné reklamace.
Jako hlavní důvod nákupu zboží na internetu oslovení zákazníci uvádějí úsporu peněz díky nižším cenám a lepším speciálním nabídkám. Motoristé pak zmiňují, že ušetří za pohonné hmoty. V rámci různých akcí nebo při překročení určité výše ceny nákupu totiž řada e-shopů zajišťuje dopravu zdarma.
Graf č.1: Incoma FutureBuy 2013 (zdroj: Incoma GfK)
Zdroj: Incoma GfK