Počet diváků využívající placenou televizi v posledních třech letech meziročně rostl v rozmezí 20 až 28 %. Vyplývá to z údajů zveřejněných mediální společností IKO TV Central Europe, která v Česku a na Slovensku provozuje placené televizní kanály Film+, DoQ a Fishing&Hunting (F&H) a zaznamenala obdobný růst počtu zákazníků .
Podle mediálních odborníků je na českém trhu navíc stále prostor pro nové tematické kanály. Úspěšné budou především ty, které se zaměří na unikátní, zatím nenabízené žánry.
Popularita tematických kanálů je na vzestupu
Poptávka po placené TV ale nebyla vždy samozřejmostí. Začala se rozvíjet během devadesátých let s rozvojem kabelových operátorů. Na nové intenzitě nabrala s digitalizací televizního vysílání. Ta donutila statisíce domácností, aby se začaly zajímat o kabelovou TV nebo satelit. „Velká část z nich najednou zjistila, že si mohou vybírat podle žánrů a okamžité nálady, na což diváci nebyli u neplacené televize zvyklí. Nejpopulárnější jsou filmové balíčky, sportovní pořady a vyhraněné kanály – třeba extrémní sport, příroda a erotika,“ uvedl František Malina, tiskový mluvčí kabelového operátora UPC.
ČR jako evropský unikát
Zatímco třeba Maďaři nebo Rumuni považují řadu let za samozřejmé, že si denně mohou vybrat z desítek kanálů, Češi si ještě donedávna vystačili se čtyřmi televizními programy. Rozdíly v preferencích diváků nesouvisí s jinou mentalitou, ale hlavně s historicky rozdílným rozšířením kabelové a satelitní TV v dané zemi. Penetrace kabelové a satelitní TV je například v Maďarsku několikanásobně vyšší, což se automaticky projevuje ve vyšší sledovanosti placených kanálů.
Roste zájem o vysílání v HD a 3D
V České republice postupně klesá počet domácností spokojených jen s volně šiřitelnými programy i přesto, že digitalizace celoplošného vysílání přinesla několik nových TV kanálů. Popularitě placené TV navíc pomáhá rozmach kvalitní audiovizuální techniky v domácnostech, kdy zákazníci chtějí využít své přístroje naplno a jsou ochotni za nadstandard platit.
Trend růstu zájmu o placenou televizi zaznamenává také největší tuzemský kabelový operátor UPC. „Každoročně stoupá počet diváků, kteří si potrpí na programovou různorodost a vyšší kvalitu obsahu. Zájem je i o další služby, třeba vysílání ve vysokém rozlišení či 3D. Takové domácnosti pak volí placenou televizi. Tyto kanály totiž nejsou odkázány pouze na příjmy z reklamy a mohou si dovolit výrobu atraktivnějšího obsahu, nabídnout široký výběr kvalitních a nových filmů či nejzajímavější sportovní přenosy,“ dodal František Malina.
Výzkum o typech příjmu televizního vysílání v ČR najdete na ChannelWorldu ve výzkumné zprávě agentury Mediaresearch.
Zdroj: IKO (srpen, 2010)