Společnost IDC uvádí, že globální trh zařízení pro chytrou domácnost ve třetím čtvrtletí letošního roku posílil o 10,3 % na více než 221,8 milionu kusů. Trh dokázal do značné míry naplnit silnou spotřebitelskou poptávku i přes problémy v dodavatelském řetězci.
„Trhu zařízení pro chytrou domácnost se v pokračující pandemii covidu-19 i nadále vede lépe než ostatnímu spotřební zboží, i když existují rozdíly mezi jednotlivými regiony,“ řekl Adam Wright z IDC.
Spotřebitelé podle něj celkově přesunuli své priority ve výdajích z jiných oblastí, jako je dovolená a chození na jídlo, aby se zaměřili na větší pohodlí, vymoženosti a zábavu doma.
Co se jednotlivých regionů týče, trh v USA ve sledovaném období mezikvartálně vyrostl o 9,5 %. Druhým největším odbytištěm byla Čína, kde ovšem dodávky v porovnání s druhým čtvrtletím klesly o 5,2 %. Silný mezičtvrtletní růst si připsala západní Evropa a Latinská Amerika, konkrétně o 17,9 %, resp. 15 %.
Jitesh Ubrani z IDC podotkl, že průměrné prodejní ceny (ASP) ve sledovaném období vzrostly o 3 %. „Zvýšení cen je částečně způsobeno problémy s dodávkami, ale klíčovou roli sehrály i nově uvedené produkty a vylepšené funkce napříč kategoriemi,“ dodal.
Nejrychleji rostl zájem o osvětlení
Největší kategorií zařízení pro chytrou domácnost je i přes 2,3% pokles videozábava, jež zahrnuje chytré televizory a streamovací přehrávače. Na druhé příčce se umístilo zabezpečení; poptávka po těchto produktech meziročně vyrostla o 13,5 %.
Kategorie chytrých audio produktů ve třetím čtvrtletí 2021 posílila o 7,1 %, o celých 50,5 % vystřelil zájem o chytré osvětlení. Pětici nejsilnějších kategorií uzavírají chytré termostaty, jež si ve sledovaném období polepšily o 23,9 %.
IDC dodává, že bez ohledu na pokračující pandemickou krizi patří mezi nejvýraznější faktory, které pohánějí růst trhu na globální úrovni, rostoucí dostupnost širokopásmového připojení, stoupající disponibilní příjmy a sílící povědomí spotřebitelů o zařízeních pro chytrou domácnost.
Růst trhu je však podle analytiků i nadále omezován přetrvávajícími obavami o bezpečnost a soukromí a také cenovou citlivostí spotřebitelů na počáteční a průběžné náklady na zařízení a služby.
Tabulka – Vývoje trhu zařízení pro chytrou domácnost podle typu zařízení v 3Q21 (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 3Q21 |
Podíl 3Q21 |
Prodej 3Q20 |
Podíl 3Q20 |
Meziroč. změna |
videozábava |
78,3 |
35,3 % |
80,1 |
39,8 % |
-2,3 % |
zabezpečení |
45,2 |
20,4 % |
39,8 |
19,8 % |
13,5 % |
audio |
32,0 |
14,4 % |
29,9 |
14,9 % |
7,1 % |
osvětlení |
21,1 |
9,5 % |
14,0 |
7,0 % |
50,5 % |
termostaty |
5,6 |
2,5 % |
4,5 |
2,2 % |
23,9 % |
ostatní |
39,7 |
17,9 % |
32,8 |
16,3 % |
21,0 % |
Celkem |
221,8 |
100,0 % |
201,2 |
100,0 % |
10,3 % |
Zdroj: IDC