Společnost IDC uvádí, že západoervopský trh tabletů vykázal v posledním čtvrtletí 2017 meziroční propad prodeje o 13,1 % na zhruba 10,6 milionu kusů. Hlavní podíl na tom měl segment klasických tabletů, který zaznamenal pokles o 15,4 %.
Nedařilo se však ani hybridním modelům s oddělitelnou klávesnicí, kterých se ve stejném období prodalo o 2 % méně než v závěru roku 2016. Díky poptávce po vyšších modelech však zároveň došlo ke 3,2% nárůstu příjmů výrobců z těchto zařízení.
Komerční segment trhu zaznamenal v posledním čtvrtletí celkový pokles o 1,4 %, ale současně vykázal 8,5 % nárůst prodeje hybridních tabletů. Spotřebitelský segment se pak celkově propadl o 16,8 % a oblasti hybridních modelů zaznamenal pokles o 7,1 %.
Realita je v tuto chvíli nepříjemná
Zájem o vyšší modely pomohl Applu a Samsungu, které dohromady drží přes 40 % trhu. Oba výrobci podle IDC zaznamenali mírný meziroční pokles prodeje, ale zároveň dosáhli dvouciferného růstu příjmů.
S tím poměrně ostře kontrastují výsledky dalších dvou výrobců v pořadí. Amazon a Lenovo totiž zaznamenaly výrazné dvouciferné snížení prodeje. Rostlo pouze páté Huawei, což byl podle IDC důsledek posílení přítomnosti v rámci distribuce.
Co si z toho všeho odnést? Éra klasických tabletů zdá se skončila a hybridní modely, kterým analytici ještě nedávno věštili zářnou budoucnost, prohrávají souboj s konvertibilními notebooky. Dodejme však, že na definitivní soudy je ještě brzy.
Tabulka – Výsledky západoevropského trhu tabletů (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q16 |
Podíl 4Q16 |
Prodej 4Q17 |
Podíl 4Q17 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
2,569 |
21,1 % |
2,543 |
24,1 % |
-1,0 % |
2. Samsung |
2,203 |
18,1 % |
2,089 |
19,8 % |
-5,2 % |
3. Amazon |
1,197 |
9,8 % |
0,967 |
9,1 % |
-19,2 % |
4. Lenovo |
0,901 |
7,4 % |
0,809 |
7,6 % |
-10,3 % |
5. Huawei |
0,459 |
3,8 % |
0,587 |
5,6 % |
27,7 % |
ostatní |
4,831 |
39,8 % |
3,579 |
33,8 % |
-25,9 % |
Celkem |
12,161 |
100,0 % |
10,574 |
100,0 % |
-13,1 % |
Zdroj: IDC