Pád západoevropského trhu tabletů se počátkem roku 2017 téměř zastavil. Podle zprávy společnosti IDC se v tomto období prodalo jen o 1,7 % méně kusů než o rok dřív, konkrétně 7,1 milionu. Pomohl k tomu první růst prodeje klasických tabletů s Androidem od roku 2014 a rostoucí využívání tabletů v podnikové sféře.
Stále platí, že trh tabletů drží nad vodou prodej hybridních modelů s klávesnicí. Ten se v prvním kvartálu zvýšil meziročně o 5,8 %, v podnikovém segmentu pak dokonce o 16,6 %. O růst se postarala zařízení běžící na Androidu a iOS.
Windows dočasně v útlumu
Prodej modelů s Windows na tom byl hůře. IDC to odůvodňuje pomalým nástupem Windows 10 do velkých podniků, zaměřením výrobců na konvertibilní notebooky a také čekáním na novou generaci modelu Surface Pro.
Podle analytika Daniela Gonçalvese jde však spíše o krátkodobé klopýtnutí než začátek dlouhodobého trendu. Hybridní tablety s Windows jsou podle něj ideálním řešením pro mobilní profesionály a je jen otázkou času, kdy se dostanou do popředí zájmu.
Návrat klasiky
Hlavní podíl na zpomalení poklesu však má podle IDC 4,8% růst prodeje klasických tabletů s Androidem. Tento segment, který představuje největší část trhu, přitom naposledy rostl ve třetím kvartálu 2014 a následně se potýkal s dlouhodobým nezájmem spotřebitelů.
Někteří výrobci, například Samsung a Huawei, zaznamenali v tomto segmentu silný růst prodeje, zejména u 10“ modelů střední třídy. Celkovým trendem velkých výrobců byl odklon od nižších kategorií a přesun do cenového pásma nad 200 eur.
Samsung v prvním čtvrtletí obsadil vedoucí pozici na trhu díky bezmála 18% růstu prodeje, zatímco Apple zaznamenal pokles o 11,5 % a musel se spokojit s druhou příčkou. Třetí Lenovo a čtvrtý Acer prodaly stejně tabletů jako o rok dříve, pátý Asus se pak musel smířit se 14,8% propadem
Tabulka – Výsledky západoevropského trhu tabletů (tisíce kusů)
Výrobcce |
Prodej 1Q16 |
Prodej 1Q17 |
Podíl 1Q16 |
Podíl 1Q17 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
1 605 |
1 892 |
22,1 % |
26,5 % |
17,9 % |
2. Apple |
1 748 |
1 547 |
24,1 % |
21,7 % |
-11,5 % |
3. Lenovo |
550 |
553 |
7,6 % |
7,7 % |
0,5 % |
4. Acer |
300 |
301 |
4,1 % |
4,2 % |
0,2 % |
5. Asus |
330 |
281 |
4,6 % |
3,9 % |
-14,8 % |
ostatní |
2 729 |
2 563 |
37,6 % |
35,9 % |
-6,1 % |
Celkem |
7 262 |
7 137 |
100,0 % |
100,0 % |
-1,7 % |
Zdroj: IDC