Podle nejnovější zprávy analytiků z IDC se na západoevropském trhu ve čtvrtém kvartálu 2015 prodalo 14 milionů tabletů, což představuje 10,1% meziroční pokles. Hodnota prodaných zařízení však meziročně poklesla jen o 1,8 %. Důvod? Obrovská poptávka po hybridních zařízeních s oddělitelnou klávesnicí, která tvořila již 20 % všech prodaných kusů.
„S tím, jak se na trhu objevují stále výkonnější tablety s klávesnicí, které jsou vhodné i pro podnikové využití, roste i počet profesionálů a manažerů, kteří po takovém zařízení sáhnou. Tyto tablety plně vyhovují jejich představám o mobilitě a jsou stále častěji považovány za plnohodnotnou náhradu notebooku,“ uvedl ředitel výzkumu IDC Daniel Goncalves.
Nárůst hybridů vyrovnává pokles prodeje notebooků
O tom, že uživatelé skutečně považují tablety s klávesnicí za ekvivalent PC podle IDC svědčí i skutečnost, že pokud by se rostoucí trh těchto zařízení spojil s klesajícím trhem notebooků, výsledkem by byla nulová meziroční změna v počtu prodaných kusů. Hlavní vlna hybridních tabletů však podle IDC teprve přijde. Řada výrobců oznámila na letošní rok nové modely, které se poperou o přízeň podnikových uživatelů i spotřebitelů.
Tato zařízení budou vybavena systémem Windows 10 a budou je pohánět nové výkonné procesory. Ve spotřebitelském segmentu se zase očekává rozšíření nabídky cenově dostupných zařízení jako náhradu za již nepříliš populární klasické tablety.
Apple a Asus zažily dvouciferný propad
Lídrem západoevropského trhu zůstal i ve čtvrtém kvartálu Apple, ale ve srovnání s vánoční sezónou 2014 zde prodal o bezmála 25 % méně iPadů a jeho tržní podíl se zcvrkl pod jednu čtvrtinu. Druhému Samsungu se podařilo dosáhnout lepšího výsledku než celkový trh a jeho podíl díky tomu mírně posílil.
Na třetím místě skončil Amazon, a to díky 7“ tabletu Fire, který během vánoční sezóny prodával za 50 dolarů a jeho výrobce díky tomu dosáhl 132% meziročního růstu prodeje. V dalším kvartálu Amazon z první pětice zřejmě zmizí, ale jeho vánoční akce stačila na celkové páté místo žebříčku prodeje za celý rok 2015.
Jediným dalším výrobcem, který na západoevropském trhu dosáhl meziročního růstu prodeje bylo Lenovo,a to o 5,4 % v posledním kvartálu a o 17 % za celý rok. Nejhůře naopak dopadl Asus, jehož výsledky se za poslední kvartál i za celý rok propadly o více než třetinu.
Tabulka 1 – Výsledky západoevropského trhu tabletů za čtvrtý kvartál 2015 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 4Q14 |
Prodej 4Q15 |
Podíl 4Q14 |
Podíl 4Q15 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
4,623 |
3,488 |
29,6 % |
24,8 % |
-24,6 % |
2. Samsung |
2,510 |
2,384 |
16,1 % |
17,0 % |
-5,0 % |
3. Amazon |
0,541 |
1,256 |
3,5 % |
8,9 % |
132 % |
4. Lenovo |
0,805 |
0,849 |
5,2 % |
6,0 % |
5,4 % |
5. Asus |
1,110 |
0,708 |
7,1 % |
5,0 % |
-36,2 % |
ostatní |
6,041 |
5,369 |
38,6 % |
38,2 % |
-11,1 % |
Celkem |
15,631 |
14,055 |
100,0 % |
100,0 % |
-10,1 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky západoevropského trhu tabletů za celý rok 2015 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 2014 |
Prodej 2015 |
Podíl 2014 |
Podíl 2015 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
11,985 |
9,619 |
28,8 % |
24,7 % |
-19,7 % |
2. Samsung |
9,021 |
8,929 |
21,6 % |
23,0 % |
-1,0 % |
3. Lenovo |
2,072 |
2,425 |
5,0 % |
6,2 % |
17,0 % |
4. Asus |
3,097 |
2,098 |
7,4 % |
5,4 % |
-32,2 % |
5. Amazon |
906 |
1,431 |
2,2 % |
3,7 % |
58,1 % |
ostatní |
14,587 |
14,405 |
35,0 % |
37,0 % |
-1,2 % |
Celkem |
41,668 |
38,910 |
100,0 % |
100,0 % |
-6,6 % |
Zdroj: IDC