Západoevropský trh tabletů vykázal ve třetím kvartálu meziroční pokles prodeje o 5 % na 7,8 milionu zařízení, přesto si však zachoval loňskou hodnotu v eurech a v tomto ohledu poklesl pouze o 0,1 %. Údaje přinesla zpráva analytické společnosti IDC.
Spotřebitelé nemají zájem, podniky ano
Trh tabletů podle IDC doprovázejí stále tytéž potíže – dlouhé životní cykly zařízení způsobené nízkou prioritou nákupu nového modelu. K tomu se přidává novější trend v podobě neúspěšného boje hybridních tabletů s konvertibilními notebooky.
Obecně platí, že za poklesem výsledků stojí nízká poptávka spotřebitelů. Prodej spotřebitelských modelů se v případě klasických tabletů snížil o 5,6 % a u hybridních modelů s oddělitelnou klávesnicí se propadl dokonce o 14,3 %.
Prodej klasických tabletů do podniků se ve třetím kvartálu naopak zvýšil o 4 % a v případě hybridních se zvedl o 2,2 %. Souhrnně se prodej podnikových tabletů zvýšil o 3,4 %, zatímco v případě spotřebitelských poklesl o 7,1 %.
Konsolidace trhu a Samsung v čele
Klesající výsledky trhu s sebou přinášejí pokračující konsolidaci. Zatímco před rokem držela první pětice výrobců 60% tržní podíl, letos je to bezmála 70 %. IDC hovoří o agresivní konkurenci, která nedává příliš šanci menším výrobcům s omezeným portfoliem.
Lídrem západoevropského trhu tabletů se stal Samsung, který si navíc meziročně polepšil o 7,6 % a jeho tržní podíl se zvedl na 23 %. Hůře se dařilo Applu, který prodal o 2 % méně tabletů než o rok dříve a klesl na druhé místo.
S výrazným odstupem následovala trojice Lenovo, Amazon a Huawei, které si však na rozdíl od prvních dvou výrobců bez výjimky polepšily o dvouciferná procenta. Výsledky zbytku trhu odpovídaly vše zmíněné konsolidaci a propadly se o více než 28 %.
Tabulka – Výsledky západoevropského trhu tabletů
Výrobce |
Prodej 3Q16 |
Podíl 3Q16 |
Prodej 3Q17 |
Podíl 3Q17 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
1 676 |
20,5 % |
1 803 |
23,2 % |
7,6 % |
2. Apple |
1 792 |
21,9 % |
1 755 |
22,6 % |
-2,0 % |
3. Lenovo |
620 |
7,6 % |
730 |
9,4 % |
17,8 % |
4. Amazon |
403 |
4,9 % |
680 |
8,8 % |
69,0 % |
5. Huawei |
242 |
3,0 % |
340 |
4,4 % |
40,7 % |
ostatní |
3 440 |
42,1 % |
2 456 |
31,6 % |
-28,6 % |
Celkem |
8 172 |
100,0 % |
7 765 |
100.0 % |
-5,0 % |
Zdroj: IDC