Společnost IDC vydala zprávu o vývoji západoevropského trhu PC a tabletů ve druhém kvartálu 2016, která velmi dobře ilustruje současné trendy. Celkově se během tohoto období prodalo o 3,4 % méně zařízení než o rok dříve, ale slibné segmenty ultratenkých notebooků a zařízení 2v1 vykázaly nárůst prodeje o 8,6 %, resp. 192,3 %.
Zatímco celkový trh PC vykázal 1,6 % pokles počtu prodaných kusů, ultratenká zařízení se prodávala dobře. Podle IDC se o většinu růstu tohoto segmentu postarali spotřebitelé, kteří jich nakoupili o 20 % více než o rok dříve. V podnikové sféře se počet prodaných jednotek zvýšil jen o 0,7 %.
„Spotřebitelé při nákupu nových zařízení kladou stále větší důraz na výkon, tloušťku, váhu, výdrž a kvalitu displeje. Preferují tenká a lehká řešení, která nabízejí vysoký výkon a jsou snadno přenosná. Ultratenká zařízení jsou flexibilní a těmto požadavkům vyhovují,“ uvedl analytik IDC Andrea Minnone.
Velmi podobně se vyvíjí pozice zařízení typu 2v1 v segmentu tabletů (v metodice IDC jde vždy o tablet nehledě na operační systém a komponenty). Zatímco celkový prodej tabletů poklesl o 6 %, prodej modelů s oddělitelnou klávesnicí se téměř ztrojnásobil.
V komerční sféře se nejvíce prodávaly modely Surface, spotřebitelé si nejčastěji pořizovali iPad Pro. V obou segmentech došlo k silnému nárůstu poptávky, ale důvody se podle IDC liší. V případě podniků šlo o širší dostupnost prémiových modelů, u spotřebitelů naopak o nástup levných zařízení, která nahrazují klasické tablety.
Z hlediska operačních systémů se nejvíce dařilo Windows, které běžely na 44,8 % všech PC a tabletů prodaných během druhého kvartálu. V oblasti tabletů se prodalo o 25,3 % více zařízení s Windows než před rokem, v případě PC to naopak bylo o 1,6 % méně. Windows 10 se podle IDC ani po roce nedaří přimět uživatele k nákupu nových zařízení.
Na druhém místě skončily systémy Android/Chrome OS, přičemž ten první zůstává hegemonem segmentu tabletů se 73,4% podílem, zatímco druhý zaznamenal vysoký meziroční nárůst o 53,4 %, byť jde v absolutních číslech o stále velmi malý počet zařízení.
Třetí největší platformou je pak OS X/iOS, přičemž se zařízení od Applu tradičně těší výraznému podílu v prémiovém segmentu. V kategorii zařízení nad 1 000 eur tvořila „jablíčková“ zařízení více než třetinu všech prodaných kusů a Apple se díky modelu iPad Pro navíc stal regionálním lídrem v oblasti zařízení typu 2v1.
Tabulka – Rozdělení trhu podle operačních systémů (tisíce)
Operační systém |
Prodej 2Q15 |
Prodej 2Q16 |
Podíl 2Q15 |
Podíl 2Q16 |
Meziroč. změna |
Windows |
10 319 |
10 437 |
41,6 % |
44,8 % |
1,1 % |
Android/Chrome OS |
11 034 |
9,810 |
44,5 % |
42,1 % |
-11,1 % |
OS X /iOS |
3 416 |
3,032 |
13,8 % |
13,0 % |
-11,2 % |
ostatní |
13 |
19 |
0,1 % |
0,1 % |
52,9 % |
Celkem |
24 781 |
23 299 |
100,0 % |
100,0 % |
-6,0 % |
Zdroj: IDC