IDC: Výsledky trhu s PC za 2. čtvrtletí

3. 8. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Analytická společnost IDC zveřejnila výsledky prodejů PC v oblasti EMEA za uplynulé čtvrtletí. Pokračuje pokles desktopů a roste trh přenosných PC. Jaké jsou preference zákazníků a jak si vedou jednotliví výrobci?

Ekonomická recese nejvíce ovlivňující střední a východní Evropu způsobila další 40% pokles prodejů PCJak IDC předpovídalo, trh PC v Evropě, Středním východě a Africe (EMEA) se v druhém po sobě jdoucím čtvrtletí vyvíjí negativně. Celkový prodej PC meziročně klesl o 9,8 %. „Globální ekonomické podmínky nadále negativně ovlivňují celkové příjmy, zejména ve střední a východní Evropě (CEE). Mini notebooky pomohly udržet poptávku v západní Evropě a zabránily tak dalším propadům,“ komentoval výsledky Eszter Morvay, výzkumný manažer v divizi IDC osobní počítače pro region EMEA.

Ekonomická recese nejvíce ovlivňující střední a východní Evropu zde způsobila další 40% pokles prodejů PC. Nicméně oblast Středního východu a Afriky vygenerovala 4% zlepšení v porovnání s minulým čtvrtletím. V záporných číslech na -2,5 % zůstal trh v západní Evropě, avšak oproti původní předpovědi dopadl lépe, než se očekávalo. Zajistil to vyšší prodej mini notebooků, který pomohl udržet výsledek v regionu EMEA.

„Z meziročního srovnání vychází, že ve střední a východní Evropě a Africe (CEMA) došlo k poklesu trhu PC o 21,7 %. V krátkodobém horizontu nepředpovídá IDC tomuto trhu výrazné zlepšení,“ uvedla Stefania Lorenz, ředitelka research řešení systémů a infrastukrutry společnosti IDC pro region CEMA.

„Region střední a východní Evropy (CEE) zaznamenal podle předpovědi 39,5% pokles. Naopak region MEA dosáhl pozitivního výsledku 3,6 %, díky silné poptávce notebooků. Celkový pokles trhu v regionu CEMA je přímým důsledkem ekonomického zpomalení, kterému zdaleka není konec a tudíž ovlivňuje hospodářský růst v některých zemích tohoto regionu. Prodej notebooků meziročně zaznamenal pokles o 10,6 % a prodej desktopů klesl dokonce o 31 %. To je dosud nejvyšší pokles v historii,“ komentovala dále Stefania Lorenz.

Podle analytiků, komerční sféra nadále nejvíce trpí dopady globálního ekonomického zpomalení. Firmy v regionu stále čelí obtížnému získání úvěru, zatímco rozvíjející se trhy zažívají dopady rušení zahraničních investic. Dynamika trhu přenosných PC zůstala závislá na poptávce spotřebitelů, zejména v západní Evropě. Přes omezení disponibilních příjmů, spotřebitelé nepřestali s nákupy PC, jen se přeorientovali na nízko nákladové sestavy a cenově dostupnější netbooky. Důsledkem toho je pokračující růst trhu přenosných PC v západní Evropě o masivních 32,9 % v 2. čtvrtletí 2009.

„Podle očekávání, segment mini notebooků v regionu EMEA stále roste a ve 2. čtvrtletí se prodalo 2,6 milionů kusů. Za prvních 6 měsíců roku 2009 se prodalo 5,3 milionů kusů,“ řekl Eszter Morvay. „Dominantní postavení na trhu má Acer, následovaný Asusem a Samsungem. Úspěch prodejců závisí na schopnosti oslovit potencionální zákazníky a úspěšně integrovat telco kanál do své strategie. Telco kanál bude v dalších čtvrtletích hrát čím dál větší roli, díky zapojování se evropských a lokální operátorů do obchodu s PC a souběžným zaváděním 3G embedded strategií.“

Rozvoj spolupráce výrobců s telco operátory bude ovšem přirozeně znamenat další tlak na standardní nepřímé prodejní kanály.

Jak si stojí výrobci?

HP si podle analýzy IDC udržuje silné vedení v regionu EMEA a nadále upevňuje svoji pozici díky efektivní realizaci v oblasti komerčních a spotřebitelských trhů. Prodejci HP nadále vykazují velké zisky v segmentu komerčních desktopů, díky podpoře klíčových ekonomik, především Německa a Francie. Prodejci si drží silnou pozici také na trhu přenosných PC, navzdory tlaku v kategorii netbooků.

Acer vykázal stálý čtvrtletní obrat, díky přetrvávajícímu zájmu o přenosné PC, na jejichž trhu je lídrem. Prodejci nadále vyvíjejí silný tlak v segmentu netbooků, díky zahájení prodeje nových 10.2‘‘ a 11.6‘‘ modelů a zvýšení důrazu na telco kanál.

Dell se drží na třetím místě, ačkoli množství vyrobených kusů kleslo v přímém důsledku snížení firemních výdajů v regionu střední a východní Evropy. Nicméně strategie nepřímého prodeje ve spojení s uvedením nových notebooků a netbooků se vyplácí a analytici očekávají růst Dellu v dalších dvou čtvrtletích.

Toshiba čelí rostoucím problémům tohoto čtvrtletí, trpí výrazným propadem v regionu CEE a prodejci zaznamenali pokles prodejů v západní Evropě. Zaměřením společnosti na vygenerování zisku, trpí prodejci, kteří byli nuceni snížit ceny na hranici nízko-nákladových systémů. Díky omezené nabídce netbooků, nemohla Toshiba plně využít silného zájmu o tato zařízení v západní Evropě.

Asus oznámil další omezení výroby, ale stále si drží páté místo v regionu EMEA. Prodejci se potýkají nadále s nízkou poptávkou a velkými skladovými zásobami, především ve střední a východní Evropě. Trh v západní Evropě přivedl Asus do záporných čísel a čelí rostoucím problémům na trhu mainstreamových zařízení a svých Eee PC.


Předběžné celosvětové prodeje PC v regionu EMEA ve druhém čtvrtletí 2009

ICTS24

Výrobce

2Q 2008
(v mil. USD)

2Q 2009
(v mil. USD)

Podíl 2Q 2008
(v %)

Podíl 2Q 2009
(v %)

Růst 2Q 2009/2Q 2008 (v%)

HP

4 268

4 200

19,5 %

21,2 %

-1,6 %

Acer

3 439

4 051

15,7 %

20,5 %

17,8 %

Dell

2 728

2 084

12,4 %

10,5 %

-23,6 %

Toshiba

1 376

1 114

6,3 %

5,6 %

-19,1 %

Asus

1 315

1 025

6 %

5,2 %

-22,1 %

Ostatní

8 788

7 296

40,1 %

36,9 %

-17 %

Celkem

21 914

19 770

100 %

100%

-9,8 %

Data zahrnují desktopy, notebooky a x86 servery
Zdroj: IDC (červenec, 2009)


Přečíst si můžete také výsledky za 1. čtvrtletí 2009 v ČR, které zveřejnil Gartner a výsledky podle platformy a uživatelů za stejné období.

Čtěte dále

Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší