Výrobci v regionu CEE dospěli do fáze vysokých standardů kvality, ale těžko konkurují cenou. Jediným východiskem je pro ně podle IDC zvyšování efektivity.
To vyžaduje transformaci byznysu a nasazení nových IT strategií a nástrojů včetně 3. platformy – mobility, velkých dat, sociálních médií a cloudu.
Úspěch v transformaci bude odlišovat tržní lídry schopné konkurovat v globálním měřítku od jejich následovníků. Ti budou pod stálým tlakem nízkonákladových výrobců, uvádí IDC.
Podle studie IDC Manufacturing Insights musejí výrobci nadále používat tradiční metody optimalizace procesů, managementu kvality a snižování nákladů.
Současně však potřebují investovat do automatizace, systémové integrace, platforem pro spolupráci a prostředí, které umožní rychlejší rozhodování napříč organizační strukturou, uvádí analytici.
Podle IDC v porovnání s rozvinutými trhy vykazují středo- a východoevropské nedostatečné využití IT nástrojů a strategií.
IDC uvádí, že obchodní procesy, které mají dostatečnou IT podporu, nebo jsou plně automatizovány, budou odlišovacím prvkem v efektivitě, zvyšování kvality a snižování provozních nákladů.
Velkou výzvou bude pro výrobní podniky integrace řady samostatných aplikací, zastaralé on-premise infrastruktury a v některých případech i interně vyvinuté aplikace s omezenými možnostmi dalšího vývoje.
„Obchodní potřeby výrobců v regionu CEE se neliší od těch jejich západoevropských protějšků,“ vysvětluje Martin Kubáň, lead research analyst v IDC CEMA, a dodává, že by je proto měli následovat a brát si je za příklad.
Co přinese blízká budoucnost?
Region střední a východní Evropy si bude muset ubránit pozici před náskokem západu. Západoevropští výrobci jsou podle IDC typicky vyspělejší a již zavedli modely efektivity pro zvýšení konkurenceschopnosti. To spolu se standardy kvality a úsporami z rozsahu vytváří tlak na výrobní závody v CEE.
Z dotazování IDC vyplývá, že v následujících letech budou středo- a východoevropské výrobní podniky v IT investovat nejvíce do integrace existujících podnikových aplikací (44 %), mobilní vybavení (42 %) a plánování obchodu a provozu (41 %).
V dalších oblastech respondenti z řad výrobních podniků zmiňují automatizaci či ERP.
Zdroj: IDC