Společnost IDC informuje, že celosvětové dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí meziročně vyrostly o povzbudivých 22,1 % na celkových 34,4 milionu kusů. Situaci napomohla kombinace příznivého srovnání se stejným obdobím loňského roku, uvedení produktových novinek i výměnný cyklus.
Analytici nicméně upozorňují, že objemy se dají srovnávat jen s úrovní dodávek před pandemií, nikoli s bezprecedentním prodejem, který jsme zaznamenali během ní. Například ve druhém kvartálu 2019 dodávky činily 32,5 milionu kusů.
Apple a ti další
Z hlediska výrobců IDC uvádí, že Apple v období od dubna do června 2024 meziročně zvýšila dodávky o 18,2 % na 12,3 milionu kusů. Objemy dodávek iPadů rostly po celém světě s výjimkou Číny, kde společnost negativně ovlivnila konkurence místních hráčů, jako jsou Huawei a Xiaomi.
Na druhé příčce se umístil Samsung, jenž dodal 6,9 milionu tabletů (růst o 18,6 %). Vendor dokázal růst i přesto, že neuvedl na trh žádný významný produkt. Následuje Lenovo s meziročním zlepšením o 16,7 % na 2,5 milionu kusů; výrobce zaznamenal pětinový růst zájmu o oddělitelné tablety.
Čtvrté Huawei vyrostlo o silných 40,3 % na 2,3 milionu, dobře se daří jeho nově uvedenému modelu MatePad 11.5S. Největší pětici uzavírá Xiaomi s ohromujícím 94,7% růstem na 2 miliony dodaných kusů; výrobce sklízí úspěchy nejen na domácím asijskopacifickém trhu, ale i v Evropě, jmenovitě ve Francii, Německu, Itálii a dalších zemích.
Nováčci na globální expanzi
„Výsledky za druhém čtvrtletí naznačují, že trh definitivně překonal pandemii. Očekáváme, že oživení bude i nadále v nejbližší době pohánět cyklus obnovy a růst na rozvíjejících,“ komentuje Anuroopa Natarajová z IDC.
Zatímco nováčci na trhu se podle ní soustředí na globální expanzi, dlouhodobí lídři se nadále zaměřují na zdokonalování technologií, uspokojování zájmu o prémiová zařízení a využívání síly nových technologií, jako je umělá inteligence.
Tabulka – Vývoj trhu tabletů 2Q24 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q24 |
Podíl 2Q24 |
Prodej 2Q23 |
Podíl 2Q23 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
12,3 |
35,8 % |
10,4 |
37,0 % |
18,2 % |
2. Samsung |
6,9 |
20,1 % |
5,8 |
20,6 % |
18,6 % |
3. Lenovo |
2,5 |
7,3 % |
2,1 |
7,6 % |
16,7 % |
4. Huawei |
2,3 |
6,8 % |
1,7 |
5,9 % |
40,3 % |
5. Xiaomi |
2,0 |
5,8 % |
1,0 |
3,7 % |
94,7 % |
ostatní |
8,4 |
24,3 % |
7,1 |
25,2 % |
17,6 % |
Celkem |
34,4 |
100,0 % |
28,2 |
100,0 % |
22,1 % |
Zdroj: IDC