IDC: Virtuální a rozšířená realita se posouvají k pokročilejším modelům a míří do podniků

22. 12. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: @ db - Fotolia.com
Zatímco v letošním roce trhu stále ještě dominují headsety bez vlastního displeje, do roku 2021 se trh podle analytiků stihne vyvinout směrem ke zcela soběstačným modelům a najde pro tyto technologie řadu uplatnění i v komerční sféře.

Společnost IDC ve své nejnovější prognóze uvádí, že globální prodej headsetů pro virtuální (VR) a rozšířenou (AR) realitu vyroste z 9,6 milionu kusů v roce 2017 na 59,2 milionu v roce 2021. Během tohoto období má také dojít k výrazné proměně rozložení sil mezi jednotlivými typy zařízení.

Zatímco v letošním roce mají bezmála 59 % prodaného objemu tvořit modely bez vlastního displeje, do kterých je třeba zasunout prémiový chytrý telefon, v roce 2021 bude podíl této kategorie tvořit pouze necelých 15 %.

Během příštích let se mají dominantní kategorií stát periferní headsety, které je nutno připojit k hernímu PC nebo konzoli, ale v roce 2021 již budou podle IDC překonány soběstačnými modely, které v sobě integrují veškeré potřebné komponenty a fungují samostatně.

Trh virtuální reality je sice stále velmi mladý, ale přesto se již nachází ve fázi zásadní transformace. Zákazníci začínají dávat přednost periferním modelům prodávaným v balíčcích s PC nebo konzolemi,“ uvedl analytik Jitesh Ubrani z IDC.

VR a AR míří do komerční sféry

IDC dále očekává výrazný nárůst prodeje headsetů do firem. Zatímco letos mají podniky nakoupit 1 milion headsetů pro VR, v roce 2021 to již bude 12,6 milionu. Ještě strmější nárůst mají vykázat headsety pro AR, kterých mají firmy v roce 2021 nakoupit 15,6 milionu.

Analytici již delší dobu zastávají názor, že technicky pokročilejší rozšířená realita, která uživateli umožňuje vidět reálný svět doplněný o virtuální prvky, bude sklízet úspěch v řadě odvětví a v mnoha případech zcela změní způsob, jakým lidé pracují.

Rozšířená realita podle IDC pomůže velké části pracovníků, kteří dosud nemohli těžit z výdobytků technického pokroku, protože při své práci potřebují používat obě ruce. Headset, který bude „hands-free“ jim může výrazně usnadnit práci a rozšířit jejich možnosti.

Tabulka – Prognóza vývoje podílů technologií a typů headsetů

Technologie

Typ headsetu

2017

2021

Virtuální realita

Bezdisplejový

58,8 %

14,8 %

 

Periferní

35,0 %

26,6 %

 

Soběstačný

3,7 %

26,4 %

Rozšířená realita

Bezdisplejový

0,6 %

0,7 %

 

Periferní

0,5 %

10,1 %

 

Soběstačný

1,3 %

21,4 %

Zdroj: IDC

Graf – Očekávaný vývoj prodeje headsetů pro VR a AR 

ICTS24

IDC: VR a AR

Zdroj: IDC

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci