Společnost IDC zveřejnila analýzu trhu tiskového spotřebního materiálu v regionu střední a východní Evropy, která vypovídá o stále se prohlubujícím rozdílu mezi západní a východní částí této oblasti. Zatímco střední Evropě se ekonomicky daří a trhy ICT zde kopírují spíše globální trendy, na východě je vzhledem k ekonomickým sankcím a slabému rublu.
Odlišnou situaci středoevropských trhů a Ruska, největšího trhu v regionu, lze nejlépe ilustrovat na podílu levných kompatibilních náplní (oproti dražším náplním vyráběných výrobcem zařízení nebo jeho OEM partnery). Zatímco ve středoevropských zemích podíl těchto kompatibilních náplní klesá, v Rusku dosahuje na konci prvního pololetí 2015 již 70,5 %.
Ruský trh tiskových zařízení se v prvním pololetí propadl o 48,5 % a poprvé od roku 2002 se zde za pololetí prodalo pod milion zařízení. Prodej spotřebního materiálu však poklesl jen o 6,7 %, což vypovídá o tom, že počet stran vytištěných ruskými organizacemi a spotřebiteli zatím nijak rapidně neklesá.
Originálním náplním pomáhá marketing i tiskové služby
Ve střední Evropy (IDC sleduje český, maďarský, polský a rumunský trh) prodej náplní také meziročně poklesl, ale mírněji než v Rusku. Podíl kompatibilních náplní se však na těchto trzích pohybuje pod 50 %.
Dodavatelům kompatibilních náplní zde stojí v cestě chybějící prázdné cartridge pro doplňování, stejně jako zdravě rostoucí trh tiskových služeb, který využívá originální náplně, nebo marketingové prostředky na propagaci výhod originálního materiálu.
Podíl originálních a OEM náplní v oblasti střední Evropy navíc průběžně roste a podle IDC v tom bude pokračovat i v dlouhodobém horizontu. Přesto však mají přetrvat rozdíly mezi strukturou těchto trhů a těch v západní Evropě.
Nižší kupní síla jednotlivců i organizací ve střední Evropě bude i do budoucna představovat výhodu pro dodavatele levnějších kompatibilních náplní.
Graf – Trh tiskového spotřebního materiálu v Rusku
(modrá – originální náplně; oranžová – kompatibilní náplně; šedá křivka – hodnota dolaru vůči rublu)
Zdroj: IDC