Společnost IDC hovoří o mírném poklesu objemu prodeje i průměrné ceny chytrých telefonů v regionu EMEA během druhého kvartálu 2018. V Evropě se během tohoto období prodalo 44,9 milionu těchto zařízení, v oblasti MEA pak 38,4 milionu.
Přišel konec růstu?
Průměrná prodejní cena chytrého telefonu v Evropské unii byla podle IDC o celých 10 % nižší než před rokem. To naštěstí neplatilo pro oblast střední Evropy, kde je poptávka po dražších modelech stále na vzestupu. Nelze však zaručit, že tento trend vydrží i nadále.
„Z jednoho kvartálu sice nelze čini dlouhodobé závěry, zejména když euro během tohoto období oslabilo oproti dolaru, ale výrobci se přesto budou ptát, zda nenastává konec dosavadního nárůstu průměrných cen,“ uvedl programový ředitel IDC Simon Baker.
Za jednu z příčin poklesu označují analytici úspěch Xiaomi, které expanduje na západ poté, co si vybudovalo předmostí v Polsku. Výsledky tohoto výrobce, jehož modely se prodávají za poměrně nízké ceny, se v EU ve druhém kvartálu zvedly o závratných 700 %.
Doslova širší záběr
IDC si kromě cen všímá ještě jednoho trendu – výrobci obecně kladou důraz na delší a užší displeje. Zatímco před rokem měly prakticky veškeré telefony s Androidem prodávané v EU poměr stran 16:9, letos tvoří jen něco přes polovinu celkového objemu.
Mezi spotřebiteli totiž panuje vysoká poptávka po displejích s poměrem stran 18:9, 18,5:9 a dokonce i 19,5:9. Podle analytiků se jedná o vedlejší efekt obliby sledování videa na mobilních zařízeních a potenciálně může jít o „renesanci“ konceptu phabletu.
Velikost telefonu totiž dosud narážela na limit velikosti lidské ruky; od určité úhlopříčky už se telefon zkrátka nedal pohodlně držet a ovládat. Užší a delší displej tento problém do jisté míry řeší a i proto IDC očekává růst zájmu o moderní poměry 18:9 a vyšší.
Zdroj: IDC