Organizace v regionu střední a východní Evropě utratily v roce 2015 celkem 440 milionů dolarů za řešení pro řízení vztahů se zákazníky (CRM). Podle analytiků z IDC je prognóza dalšího vývoje trhu pozitivní, navzdory nedávným potížím s nepříznivými kurzy a problémy na ruském trhu.
IDC uvádí, že tradiční on-premise řešení začínají i v regionu CEE pomalu ustupovat cloudovým produktům, přičemž firmy rozšiřují vlastnosti svých systémů o mobilní řešení a nástroje pro analýzu dat. Velkou roli v oblibě CRM systémů podle IDC hraje tzv. třetí platforma.
S tím se podle analytiků pojí odklon od tradičních velkých řešení ve prospěch lehkých, rychlých a cenově dostupných alternativ, které přinášejí vyšší flexibilitu do projektů. IDC v tomto kontetu připomíná fenomén stínového IT, kdy si části podniku pořizují technologická řešení nezávisle na IT oddělení.
Trhu v regionu sice vévodí velké značky v podobě SAP, Oraclu, Microsofu nebo Salesforce, ale podle IDC je zde místo i pro specializované firmy, které se zaměřují na konkrétní tržní niky. Svůj podíl na trhu si drží i lokální poskytovatelé – IDC konkrétně zmiňuje i českou společnost Sprinx Systems.
„Po období úspor a škrtů se objevila generace štíhlých firem s vysokou poptávkou po zákaznících, které jsou odhodlané využívat nové příležitosti a zastávají koncept dravé akvizice a pečlivé retence klientů,“ uvedl Mark Child, vedoucí výzkumu IDC pro oblast softwaru.
„Tento trend se objevil současně se vzestupem technologií třetí platformy, které začaly nahrazovat, aktualizovat nebo rozšiřovat starší CRM systémy. Platformou pro komunikaci se zákazníky ve 21. století se stává integrované, sociální, analytické, mobilní a cloudové CRM,“ dodal Child.
Zdroj: IDC