IDC: V regionu EMEA raketově stoupla poptávka po chytrých reproduktorech

9. 1. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © Maksim Šmeljov - Fotolia.com
Trh zařízení pro chytrou domácnost v regionu EMEA ve třetím čtvrtletí minulého roku stoupl o 31,4 % na 23,6 milionu prodaných zařízení. Nejvíce rostla poptávka po chytrých reproduktorech, dařilo se ovšem všem segmentům. Trh by měl podle IDC do roku 2022 růst v průměru o 19,2 % ročně.

Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že trh zařízení pro chytrou domácnost v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky ve třetím kvartálu 2018 vykázal nárůst o 31,4 % na 23,6 milionu. Dvouciferný růst zaznamenaly všechny produktové kategorie.

Nejvíce se dařilo chytrým reproduktorům, jejichž prodej stoupl o úctyhodných 116,7 %, a to i přesto, že lídři tohoto segmentu Amazon a Google ve sledovaném období neuvedli svá zařízení na nové trhy v regionu.

IDC předpokládá, že pozitivní vývoj se přehoupl i do posledního čtvrtletí minulého roku, jelikož Google Home expandoval na čtyři nové trhy a zařízení Amazon Echo byla uvedena do prodeje v Itálii a ve Španělsku.

Nejžádanější chytrá trojka: TV, reproduktory, osvětlení

Společnost očekává, že trh zařízení pro chytrou domácnost poroste do roku 2022 v průměru o 19,2 % ročně. Největší kategorií zůstane videozábava zahrnující chytré televizory a zařízení pro streamování obsahu, její význam však bude klesat na úkor ostatních segmentů.

IDC uvádí, že chytré reproduktory budou v roce 2022 tvořit 23,3 % trhu. Třetí největší kategorií budou chytrá osvětlení, u nichž analytická společnost předpokládá nejvýraznější průměrný roční růst o 43,8 %.

Trh zařízení pro chytrou domácnost požene vzhůru především rostoucí poptávka po chytrých reproduktorech,“ uvádí António Arantes z IDC. „Poroste totiž zájem o hlasové ovládání domácích zařízení, což urychlí přesun spotřebitelů k chytrým zařízením.“

Trh i nadále řídí poptávka po zábavě

Z hlediska jednotlivých segmentů IDC předpovídá, že nejpomalejší průměrný růst – v průměru o 11,2 % ročně – zaznamenají chytré TV a zařízení pro streamování obsahu, a to především vlivem delšího obnovovacího cyklu těchto zařízení.

Společnost odhaduje, že v roce 2022 se v regionu EMEA prodá 45 milionů chytrých reproduktorů. Ve třetím čtvrtletí 2018 byl nejsilnějším hráčem na trhu Amazon, následovaný Googlem a Applem, jehož růst limituje omezená dostupnost zařízení HomePod.

Kategorie domácích monitorovacích a zabezpečovacích zařízení, jako jsou například inteligentní senzory či kamery, by podle IDC měly v regionu růst v průměru o 20,7 % ročně.

Analytická společnost zároveň předpovídá, že v tomto segmentu dojde k výrazné konsolidaci, jelikož aktuálně existuje množství značek, jež nabízejí jen jeden produkt.

Společná kategorie osvětlení a termostatů představovala ve třetím kvartálu 2018 jen 6,8 % trhu, do roku 2022 by však měl její podíl vzrůst na 13,6 %. Podle IDC poroste zájem zejména o cenově dostupná osvětlovací zařízení.

Samsung, LG, Google a Amazon bojují o prvenství

Co se týče jednotlivých výrobců, IDC uvádí, že ve třetím čtvrtletí 2018 trhu se zařízeními pro chytrou domácnost v regionu EMEA dominovaly čtyři značky s podobným tržním podílem, a to konkrétně Samsung, LG, Google a Amazon.

Všichni výrobci z nejsilnější pětky vykázali dvouciferný roční růst, přičemž lídr trhu Samsung si polepšil nejméně, o 13,6 %. Společnost LG na druhém místě vzrostla o 17,1 %, třetí Google pak posílil o výrazných 70,2 %.

Solidní výsledek si připsala i společnost Amazon s 55,4% růstem. Pátá příčka patří společnosti Sony, jež si polepšila o 14,6 %, ovšem na trhu drží pouze 7,1% podíl. Ostatní výrobci rostli stejným tempem jako průměr trhu, tedy o 31,4 %.

Tabulka  Top 5 výrobců (tisíce kusů)

Výrobce

Prodej 3Q18

Podíl 3Q18 

Prodej 3Q17 

Podíl 3Q17 

Meziroč. změna

1. Samsung

3 752

15,9 %

3 301

18,4 %

13,6 %

2. LG

3 467

14,7 %

2 962

16,5 %

17,1 %

3. Google

3 419

14,5 %

2 009

11,2 %

70,2 %

4. Amazon

3 092

13,1 %

1 991

11,1 %

55,4 %

5. Sony

1 682

7,1 %

1 467

8,2 %

14,6 %

ostatní

8 154

34,7 %

6 204

34,6 %

31,4 %

Celkem

23 566

100,0 %

17 934

100,0 %

31,4 %

Zdroj: IDC

bitcoin_skoleni

Tabulka Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (tisíce kusů)

Kategorie

Prodej 2018

Podíl 2018

Prodej 2022

Podíl 2022

zabezpečení

10 032

9,5 %

21 106

10,9 %

osvětlení

4 849

4,6 %

21 256

11,0 %

audio

17 666

16,8 %

44 970

23,3 %

termostaty

2 336

2,2 %

5 059

2,6 %

video

68 816

65,2 %

96 697

50,1 %

ostatní

1 777

1,7 %

4 132

2,1 %

Celkem

105 476

100,0 %

193 220

100,0 %

Zdroj: IDC

Čtěte dále

ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
Své finance můžete řídit kompletně z mobilního telefonu. Jak na to?
Své finance můžete řídit kompletně z mobilního telefonu. Jak na to?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci