Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že trh zařízení pro chytrou domácnost v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky ve třetím kvartálu 2018 vykázal nárůst o 31,4 % na 23,6 milionu. Dvouciferný růst zaznamenaly všechny produktové kategorie.
Nejvíce se dařilo chytrým reproduktorům, jejichž prodej stoupl o úctyhodných 116,7 %, a to i přesto, že lídři tohoto segmentu Amazon a Google ve sledovaném období neuvedli svá zařízení na nové trhy v regionu.
IDC předpokládá, že pozitivní vývoj se přehoupl i do posledního čtvrtletí minulého roku, jelikož Google Home expandoval na čtyři nové trhy a zařízení Amazon Echo byla uvedena do prodeje v Itálii a ve Španělsku.
Nejžádanější chytrá trojka: TV, reproduktory, osvětlení
Společnost očekává, že trh zařízení pro chytrou domácnost poroste do roku 2022 v průměru o 19,2 % ročně. Největší kategorií zůstane videozábava zahrnující chytré televizory a zařízení pro streamování obsahu, její význam však bude klesat na úkor ostatních segmentů.
IDC uvádí, že chytré reproduktory budou v roce 2022 tvořit 23,3 % trhu. Třetí největší kategorií budou chytrá osvětlení, u nichž analytická společnost předpokládá nejvýraznější průměrný roční růst o 43,8 %.
„Trh zařízení pro chytrou domácnost požene vzhůru především rostoucí poptávka po chytrých reproduktorech,“ uvádí António Arantes z IDC. „Poroste totiž zájem o hlasové ovládání domácích zařízení, což urychlí přesun spotřebitelů k chytrým zařízením.“
Trh i nadále řídí poptávka po zábavě
Z hlediska jednotlivých segmentů IDC předpovídá, že nejpomalejší průměrný růst – v průměru o 11,2 % ročně – zaznamenají chytré TV a zařízení pro streamování obsahu, a to především vlivem delšího obnovovacího cyklu těchto zařízení.
Společnost odhaduje, že v roce 2022 se v regionu EMEA prodá 45 milionů chytrých reproduktorů. Ve třetím čtvrtletí 2018 byl nejsilnějším hráčem na trhu Amazon, následovaný Googlem a Applem, jehož růst limituje omezená dostupnost zařízení HomePod.
Kategorie domácích monitorovacích a zabezpečovacích zařízení, jako jsou například inteligentní senzory či kamery, by podle IDC měly v regionu růst v průměru o 20,7 % ročně.
Analytická společnost zároveň předpovídá, že v tomto segmentu dojde k výrazné konsolidaci, jelikož aktuálně existuje množství značek, jež nabízejí jen jeden produkt.
Společná kategorie osvětlení a termostatů představovala ve třetím kvartálu 2018 jen 6,8 % trhu, do roku 2022 by však měl její podíl vzrůst na 13,6 %. Podle IDC poroste zájem zejména o cenově dostupná osvětlovací zařízení.
Samsung, LG, Google a Amazon bojují o prvenství
Co se týče jednotlivých výrobců, IDC uvádí, že ve třetím čtvrtletí 2018 trhu se zařízeními pro chytrou domácnost v regionu EMEA dominovaly čtyři značky s podobným tržním podílem, a to konkrétně Samsung, LG, Google a Amazon.
Všichni výrobci z nejsilnější pětky vykázali dvouciferný roční růst, přičemž lídr trhu Samsung si polepšil nejméně, o 13,6 %. Společnost LG na druhém místě vzrostla o 17,1 %, třetí Google pak posílil o výrazných 70,2 %.
Solidní výsledek si připsala i společnost Amazon s 55,4% růstem. Pátá příčka patří společnosti Sony, jež si polepšila o 14,6 %, ovšem na trhu drží pouze 7,1% podíl. Ostatní výrobci rostli stejným tempem jako průměr trhu, tedy o 31,4 %.
Tabulka – Top 5 výrobců (tisíce kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q18 |
Podíl 3Q18 |
Prodej 3Q17 |
Podíl 3Q17 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
3 752 |
15,9 % |
3 301 |
18,4 % |
13,6 % |
2. LG |
3 467 |
14,7 % |
2 962 |
16,5 % |
17,1 % |
3. Google |
3 419 |
14,5 % |
2 009 |
11,2 % |
70,2 % |
4. Amazon |
3 092 |
13,1 % |
1 991 |
11,1 % |
55,4 % |
5. Sony |
1 682 |
7,1 % |
1 467 |
8,2 % |
14,6 % |
ostatní |
8 154 |
34,7 % |
6 204 |
34,6 % |
31,4 % |
Celkem |
23 566 |
100,0 % |
17 934 |
100,0 % |
31,4 % |
Zdroj: IDC
Tabulka – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (tisíce kusů)
Kategorie |
Prodej 2018 |
Podíl 2018 |
Prodej 2022 |
Podíl 2022 |
zabezpečení |
10 032 |
9,5 % |
21 106 |
10,9 % |
osvětlení |
4 849 |
4,6 % |
21 256 |
11,0 % |
audio |
17 666 |
16,8 % |
44 970 |
23,3 % |
termostaty |
2 336 |
2,2 % |
5 059 |
2,6 % |
video |
68 816 |
65,2 % |
96 697 |
50,1 % |
ostatní |
1 777 |
1,7 % |
4 132 |
2,1 % |
Celkem |
105 476 |
100,0 % |
193 220 |
100,0 % |
Zdroj: IDC