Společnost IDC ve své nejnovější prognóze pro region střední a východní Evropy (CEE) počítá s nárůstem podílu domácností sledujících placené televizní vysílání. Zatímco v roce 2016 sledovalo placený obsah 71 % domácností, v roce 2020 má tento podíl vyrůst na 80 %. Nejrychleji má růst počet domácností sledujících televizi přes internet (IPTV).
Nové metody, nové možnosti
IDC dává tento růst do souvislosti s rozvojem nových způsobů dodávání televizního obsahu, konkrétně over-the-top (OTT) a IPTV. Ty totiž umožňují poskytovat služby napříč různými platformami a zařízeními, stejně jako nabízet funkce, které klasické terestrické a kabelové vysílání není technicky s to poskytnout.
Vysílání přes internet například umožňuje poskytovatelům analyzovat preference uživatelů a díky tomu jim nabídnout personalizovaný zážitek. Tento způsob dodávání obsahu je zároveň výrazně flexibilní a kreativnější poskytovatel jej dokáže kombinovat s nabídkou dalších digitálních služeb.
„Trh placeného televizního vysílání v regionu CEE vykazuje řadu velmi pozitivních trendů, přičemž klíčový pokrok nastal v oblasti sledování obsahu na více obrazovkách a jeho konzumace prostřednictvím chytrých telefonů,“ okomentovala situaci analytička IDC Dušanka Radoničićová.
Chybí v ČR nabídka, nebo poptávka?
Zároveň je nutno dodat, že pod slibnými čísly pro celý region se skrývá výrazná fragmentace na úrovni jednotlivých trhů. Podíl domácností využívajících placené televizní služby se například pohybuje na škále od 97 % (Rumunsko) do 41 % (Česká republika).
Jelikož jsme z hlediska penetrace na samém chvostu, znamená to, že se na našem trhu nachází nejvíce příležitostí z celého regionu. Otázkou k zamyšlení zůstává, zda tuzemští poskytovatelé zaspali, nebo jsou Češi natolik spokojeni s relativně širokou nabídkou neplacených televizních kanálů.
Zdroj: IDC