Společnost IDC ve své aktuální analýze uvádí, že evropský trh zařízení pro chytrou domácnost vyrostl ve třetím čtvrtletí loňského roku o 18,1 % na 23,8 milionu zařízení. Poptávka v regionu CEE vyrostla dokonce o 51 %.
Téměř pětinu (v číslech 4,5 milionu) prodaných zařízení v Evropě tvořily chytré reproduktory, což představuje meziroční nárůst o 36,6 %. Nejsilnější kategorií s 58,2% zastoupením jsou stále produkty pro videozábavu, kterých se prodalo 13,8 milionu.
„Mimořádně úspěšné čtvrtletí zažil Amazon, jenž měl na svědomí více než polovinu chytrých reproduktorů prodaných v Evropě,“ říká Antonio Arantes z ICD. „Fire TV pak vede mezi multimediálními centry ve Spojeném království i v Německu.“
Na výrazném růstu trhu zařízení pro chytrou domácnost ve střední a východní Evropě měl vedle Amazonu podíl i Google; tito dva výrobci podle Jana Přenosila z IDC prodali nejvíce chytrých reproduktorů v regionu.
„Solidní růst zaznamenala i kategorie chytrého osvětlení, a to zejména díky cenově dostupným zařízením s možností přímého připojení bez nutnosti využití hubu,“ komentuje Přenosil. „Jedná se tak o jednoduchý vstupní produkt do světa chytré domácnosti.“
Dvouciferný růst až do roku 2023
IDC očekává, že trh zařízení pro chytrou domácnost poroste do roku 2023 v průměru o 14,5 % ročně. Na konci prognózovaného období by se tak mělo prodat 185,9 milionu těchto produktů. K růstu přispějí i noví hráči na poli multimediálních center.
„Rostoucí poptávku po chytrých televizorech podpoří ukončení multiplexu DVB-T v některých zemích střední a východní Evropy,“ dodává Přenosil. „Mnoho zákazníků nechává nákup nového zařízení na poslední chvíli.“
Z hlediska produktových kategorií analytická společnost uvádí, že segment chytrých TV a digitálních adaptérů ve třetím kvartálu 2019 tvořil 58,2 % evropského trhu. Do roku 2023 by měl růst v průměru o 6,6 % ročně.
Druhou největší a zároveň nejrychleji rostoucí kategorií jsou chytré reproduktory; díky expanzi Amazonu a Googlu by se prodej těchto zařízení měl do roku 2023 zdvojnásobit. Zbývající kategorie budou v roce 2023 tvořit necelou třetinu (29,5 %) trhu.
Tabulka 1 – Top 5 výrobců v 3Q19 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q19 |
Podíl 3Q19 |
Prodej 3Q18 |
Podíl 3Q18 |
Meziroč. změna |
1. Amazon |
3,903 |
16,4 % |
3,078 |
15,3 % |
26,8 % |
2. Google |
3,786 |
15,9 % |
3,405 |
16,9 % |
11,2 % |
3. Samsung |
2,955 |
12,4 % |
2,692 |
13,4 % |
9,7 % |
4. LG |
2,447 |
10,3 % |
2,136 |
10,6 % |
14,5 % |
5. Sony |
1,319 |
5,5 % |
1,188 |
5,9 % |
11,1 % |
ostatní |
9,372 |
39,5 % |
7,630 |
37,9% |
22,8 % |
Celkem |
23,782 |
100,0 % |
20,129 |
100,0 % |
18,1 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
CAGR |
video |
60,839 |
56,3 % |
78,516 |
42,2 % |
6,6 % |
audio |
22,125 |
20,5 % |
43,068 |
23,2 % |
18,1 % |
osvětlení |
6,530 |
6,0 % |
26,973 |
14,5 % |
42,6 % |
zabezpečení |
11,684 |
10,8 % |
22,186 |
11,9 % |
17,4 % |
termostaty |
2,883 |
2,7 % |
5,819 |
3,1 % |
19,2 % |
ostatní |
3,911 |
3,7 % |
9,290 |
5,1 % |
24,2 % |
Celkem |
107,972 |
100,0 % |
185,852 |
100,0 % |
14,5 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC