Společnost IDC uvádí, že trh zařízení pro chytrou domácnost v Evropě na konci roku vyrostl o 20,4 % na 39,9 milionu prodaných kusů. Za celý rok 2019 si pak trh polepšil o rovných 20 % na 107 milionů prodaných zařízení.
„Stejně jako v předchozích kvartálech se nejvíce dařilo kategorii chytrých reproduktorů,“ říká Antonio Arantes z IDC. „Úspěch sklidil zejména Amazon, jenž i díky nově uvedeným zařízením a spuštění FireOS v Evropě zvýšil svůj podíl na trhu.“
Jan Přenosil z IDC dodává, že trh ve střední a východní Evropě ve sledovaném období vystřelil o 53,5 %. „Postupný přechod na nový standard DVB-T zvýšil poptávku zejména po chytrých televizorech,“ upřesňuje.
K čemu novou TV, když nejsou LOH
IDC odhaduje, že trh zařízení pro chytrou domácnost v Evropě by měl do roku 2024 růst v průměru o 14,2 % ročně na 201,1 milionu prodaných kusů na konci prognózovaného období. I zde se ale projeví dopad pandemie onemocnění covid-19.
„Přestože jednotlivé kategorie mají potenciál pro další růst, zejména v první polovině letošního roku očekáváme pokles poptávky,“ říká Přenosil. „Další vývoj bude záviset na tom, jak dlouho budou evropské státy udržovat karanténní opatření.“
I proto by měl trh podle analytiků v druhém kvartálu 2020 poprvé ve své historii klesnout. „Nejvíce bude zasažena zařízení pro video zábavu, zejména chytré televizory,“ naznačuje Arantes. „Kvůli zavřeným továrnám se krátkodobě projeví nedostatek komponentů.“
Podle Arantese bude mít negativní dopad i zrušení významných sportovních událostí, jako je fotbalové Euro či letní olympijské hry. Spotřebitelé totiž budou mít menší motivaci pořizovat si nové, lepší televizory.
Jednotlivé kategorie potěšitelně rostou
Ve čtvrtém kvartálu 2019 se podle analytické společnosti prodalo 21,1 milionu kusů zařízení pro video zábavu, což představuje meziroční nárůst o 10,9 %. IDC zároveň očekává, že v roce 2024 se prodá 81,4 milionu kusů zařízení této kategorie.
Chytré reproduktory ve sledovaném období tvořily 25,8 % trhu. Nejprodávanější hlasovou asistentkou je i nadále Amazon Alexa s 58,3% tržním podílem. Tato kategorie by měla do roku 2024 růst v průměru o 15,6 % ročně.
V posledním čtvrtletí loňského roku se v Evropě prodalo bezmála 7,2 milionu zařízení z kategorií chytrého osvětlení, zařízení pro zabezpečení domácnosti a termostatů, což podle IDC představuje meziroční nárůst o 27,1 %. Trojice kategorií by v roce 2024 měla držet téměř třetinu trhu (31,3 %).
Tabulka 1 – Top 5 výrobců v 4Q19 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q19 |
Podíl 4Q19 |
Prodej 4Q18 |
Podíl 4Q18 |
Meziroč. změna |
1. Amazon |
7,736 |
19,4 % |
6,056 |
18,3 % |
27,7 % |
2. Google |
6,077 |
15,2 % |
5,066 |
15,3 % |
20,0 % |
3. Samsung |
5,049 |
12,7 % |
4,544 |
13,7 % |
11,1 % |
4. LG |
4,024 |
10,1 % |
3,616 |
10,9 % |
11,3 % |
5. Sony |
2,011 |
5,0 % |
1,873 |
5,7 % |
7,4 % |
ostatní |
14,979 |
37,6 % |
11,955 |
36,1 % |
25,3 % |
Celkem |
39,876 |
100,0 % |
33,110 |
100,0 % |
20,4 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2024 |
Podíl 2024 |
CAGR '20-'23 |
video |
61,797 |
52,3 % |
81,369 |
40,5 % |
7,1 % |
audio |
26,067 |
22,0 % |
46,574 |
23,2 % |
15,6 % |
osvětlení |
8,665 |
7,3 % |
32,235 |
16,0 % |
38,9 % |
zabezpečení |
13,377 |
11,3 % |
24,194 |
12,0 % |
16,0 % |
termostaty |
3,461 |
2,9 % |
6,557 |
3,3 % |
17,3 % |
ostatní |
4,887 |
4,2 % |
10,172 |
5,0 % |
20,1 % |
Celkem |
118,254 |
100,0 % |
201,101 |
100,0 % |
14,2 % |
Zdroj: IDC