Společnost IDC informuje, že trh zařízení pro chytrou domácnost v regionu EMEA ve druhém čtvrtletí oslabil o 7,2 % na necelých 20,3 milionu prodaných kusů. Analytici nicméně zachovávají optimismus a věří, že poptávka v druhé polovině roku poroste.
„Meziroční pokles vykázaly téměř všechny kategorie,“ říká Antonio Arantes z IDC. „Spotřebitelé neměli kvůli odložení významných sportovních událostí motivaci kupovat nové chytré televizory, což zapříčinilo dvouciferný pokles prodejů v této kategorii.“
Trh ve střední a východní Evropě se ve sledovaném období propadl dokonce o 19,5 %. Přesto analytická společnost odhaduje, že trh se zařízeními pro chytrou domácnost v regionu EMEA poroste do roku 2024 v průměru o 16,19 % ročně.
Za oživením v druhé polovině letošního roku budou podle Arantese stát zejména nové produkty uvedené Googlem a Amazonem. Pozitivní vliv by také měly mít silné prodejní akce v čele s Black Friday a Amazon Prime Day.
„Očekáváme, že kategorie chytrých televizorů v dlouhodobém horizontu poroste,“ komentuje Jan Přenosil z IDC. „Pozitivní vliv na poptávku v CEE bude mít zejména lepší kvalita zobrazení a integrace se streamovacími platformami.“
Zájem o chytré reproduktory neoslabuje
Prodej zařízení pro video zábavu ve druhém kvartálu klesly o 12,1 % a zůstaly pod hranicí 11 milionů prodaných jednotek. Naopak kategorie chytrých reproduktorů vykázala nárůst o 8,9 %; devět z deseti prodaných zařízení je značky Amazon nebo Google.
Kategorie chytrého osvětlení, zařízení pro zabezpečení domácnosti a termostatů naopak zaznamenala nejvýraznější meziroční propad, a to o 13,7 % na 3,9 milionu prodaných zařízení.
Z hlediska jednotlivých výrobců se v čele evropského žebříčku umístil Amazon, jenž vyrostl o silných 17,1 %. Druhý Google naopak stagnoval při 0,2% růstu. Oba výrobci meziročně zvýšili svůj tržní podíl na 19,4 %, resp. 17,2 %.
Ostatní výrobci pak silně ztráceli. Samsung na třetí příčce vykázal 27,4% propad, prodeje LG meziročně klesly o 18,4 % a Sony o 27,2 %. Zbývající výrobci ve druhém čtvrtletí 2020 oslabili v průměru o 8,9 %.
Tabulka 1 – Top 5 výrobců v Evropě 2Q20 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q20 |
Podíl 2Q20 |
Prodej 2Q19 |
Podíl 2Q19 |
Meziroč. změna |
1. Amazon |
3,937 |
19,4 % |
3,363 |
15,3 % |
17,1 % |
2. Google |
3,486 |
17,2 % |
3,480 |
15,8 % |
0,2 % |
3. Samsung |
2,084 |
10,3 % |
2,872 |
13,0 % |
-27,4 % |
4. LG |
1,736 |
8,6 % |
2,127 |
9,7 % |
-18,4 % |
5. Sony |
0,867 |
4,3 % |
1,191 |
5,4 % |
-27,2 % |
ostatní |
8,177 |
40,2 % |
8,976 |
40,8 % |
-8,9 % |
Celkem |
20,287 |
100,0 % |
22,009 |
100,0 % |
-7,2 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Prognóza vývoje prodeje podle typu zařízení (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2024 |
Podíl 2024 |
CAGR '20-'24 |
video |
58,652 |
52,7 % |
80,561 |
39,8 % |
8,26 % |
audio |
26,284 |
23,6 % |
47,180 |
23,3 % |
15,75 % |
osvětlení |
7,205 |
6,5 % |
33,546 |
16,6 % |
46,89 % |
zabezpečení |
11,414 |
10,3 % |
24,225 |
11,9 % |
20,70 % |
termostaty |
2,885 |
2,6 % |
6,643 |
3,3 % |
23,19 % |
ostatní |
4,758 |
4,3 % |
10,474 |
5,1 % |
21,80 % |
Celkem |
111,198 |
100,0 % |
202,629 |
100,0 % |
16,19 % |
Zdroj: IDC