Společnost IDC přináší dobré zprávy ze světa virtuální (VR) a rozšířené (AR) reality. Očekává totiž, že globální trh v roce 2020 dosáhne hodnoty 18,8 miliardy dolarů, což by představovalo meziroční růst o 78,5 %.
Podobné tempo růstu by si navíc trh měl zachovat až do roku 2023 – v období 2019-2023 by podle analytiků měl posilovat v průměru o 77,0 % ročně. V letošním roce podle společnosti dosáhne hodnoty 10,5 miliardy dolarů.
IDC uvádí, že celosvětové výdaje bude posilovat komerční sektor v čele s maloobchodem (1,5 miliardy dolarů) a diskrétní výrobou (1,4 miliardy dolarů). Celkem patnáct odvětví by mělo své výdaje na AR a VR do roku 2023 více než zdvojnásobit.
Největší růst si podle analytiků připíšou investiční služby (v průměru o 181,4 % ročně) a bankovnictví (151,9 % ročně). Výdaje veřejného sektoru by si podle IDC měly do konce prognózovaného období udržet stabilní růst.
Školení a hry
Spotřebitelské výdaje na AR a VR budou sice vyšší než v kterémkoli jednotlivém podnikovém odvětví (v roce 2020 by se měly vyšplhat na 7,0 miliard dolarů), ale porostou výrazně pomaleji – v průměru o 39,5 % ročně.
„Zavádění AR a VR v komerčním sektoru prudce poroste nejen díky klesajícím vstupním nákladům, ale i hmatatelnějším výsledkům, jako je například zvýšení produktivity a efektivity i prohloubení zákaznické zkušenosti,“ říká Giulia Carosella z IDC.
Mezi konkrétní případy podnikového nasazení virtuální a rozšířené reality bude podle společnosti patřit školení (2,6 miliardy dolarů) a průmyslová údržba (914 milionů). U spotřebitelů zase s přehledem povedou hry pro VR (3,3 miliardy).
AR přeskočí VR
IDC dodává, že téměř dvě třetiny veškerých výdajů na AR a VR spolkne hardware následovaný softwarem a službami. V segmentu služeb nejrychleji porostou výdaje na systémovou integraci, průměru o 113,4 % ročně.
Investice do softwaru pak porostou v průměru o 78,2 % ročně. Není překvapením, že podniky budou nakupovat špičkové soupravy pro virtuální a rozšířenou realitu, zatímco spotřebitelé bude sahat po cenově dostupnějších modelech určených pro zábavu.
Výdaje na VR budou dle IDC zpočátku vyšší než výdaje na AR. Rozšířená realita však zaznamená velký rozmach (výdaje porostou v průměru o 164,9 % ročně) a do roku 2023 by měla být silnějším segmentem.
Z geografického hlediska budou v příštím roce nejsilnějšími odbytišti pro AR a VR Čína (5,8 miliardy dolarů) a USA (5,1 miliardy). Prudký růst ovšem analytici očekávají v západní Evropě – o 104,2 % ročně – díky čemuž by do roku 2023 měla vyskočit na druhé místo.
Graf – Podíl výdajů vybraných sektorů v roce 2020
Zdroj: IDC