Společnost IDC ve své nové analýze uvádí, že trh chytrých telefonů v regionu EMEA v posledním kvartálu loňského roku spíše stagnoval při mírném meziročním růstu o 0,4 %. Ve sledovaném období se prodalo celkem 98,8 milionu zařízení.
Velká čínská expanze
Analytická společnost poukazuje zejména na pokračující dynamickou expanzi čínského Huawei, které v regionu EMEA meziročně posílilo o 73,7 % na 20,9 milionu prodaných kusů a zdárně se dotahuje na vedoucí Samsung.
„V Evropském hospodářském prostoru, jenž je pro Huawei klíčový, se výrobci téměř podařilo Samsung předstihnout,“ dodává Marta Pintová z IDC. „Apple navzdory nedávnému varování společnosti ohledně zisku zaznamenal solidní čtvrtletí, i když ne tak silné jako poslední kvartál roku 2017.“
Apple v posledním čtvrtletí loňského roku oslabil o 14,8 % na 16,4 milionu kusů. Výjimečně úspěšný kvartál má za sebou naopak Xiaomi, jež meziročně vyrostlo o 70,5 % na 4,2 milionu prodaných zařízení.
„Xiaomi postupně – i když s obtížemi – vstupuje na nové evropské trhy,“ doplňuje Pintová. „Huawei na druhou stranu těží z etablované pozice a pomocí agresivního marketingu a silného produktového portfolia útočí na vedoucí pozici Samsungu.“
Analytička rovněž vyzdvihla úspěch Honoru, druhé značky Huawei. „Telefony cenově dostupnější značky Honor se oproti modelům Huawei prodávají lépe v maloobchodech než u mobilních operátorů. Huawei tak úspěšně pokrývá více prodejních bodů.“
Doplňme, že v žebříčku nejsilnějších výrobců se po Samsungu, Huawei a Applu objevila na čtvrté příčce v našich končinách téměř neznámá společnost Transsion, která dominuje hlavně v Africe. Tento výrobce si ve čtvrtém kvartálu 2018 polepšil o 31,5 %.
Evropský trh čeká letos stagnace
IDC dodává, že v roce 2019 by měl prodej chytrých telefonů v regionu EMEA nepatrně poklesnout o 0,1 %, přičemž negativní výsledky se projeví zejména v západní, střední a východní Evropě. Blízký východ a Afrika by měly zaznamenat meziroční růst o 2,8 %.
Analytická společnost rovněž odhaduje, že Android bude dál upevňovat vedoucí pozici na trhu s tím, jak spotřebitelné na Blízkém východě a v Africe budou obměňovat své „hloupé“ telefony za cenově dostupná chytrá zařízení.
Tabulka – Výsledky prodeje chytrých telefonů v regionu EMEA (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q18 |
Podíl 4Q18 |
Prodej 4Q17 |
Podíl 4Q17 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
27,7 |
28,0 % |
28,8 |
29,3 % |
-3,8 % |
2. Huawei |
20,9 |
21,2 % |
12,0 |
12,2 % |
73,7 % |
3. Apple |
16,4 |
16,6 % |
19,3 |
19,6 % |
-14,8 % |
4. Transsion |
8,2 |
8,3 % |
6,3 |
6,4 % |
31,5 % |
5. Xiaomi |
4,2 |
4,3 % |
2,4 |
2,5 % |
70,5 % |
ostatní |
21,4 |
21,6 % |
29,5 |
30,1 % |
-27,6 % |
Celkem |
98,8 |
100,0 % |
98,3 |
100,0 % |
-0,4 % |
Zdroj: IDC
Tabulka – Prognóza vývoje trhu chytrých telefonů v regionu EMEA (miliony kusů)
Platforma |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
CAGR* 19-22 |
1. Android |
308,0 |
57,5 % |
336,1 |
63,4 % |
2,2 % |
2. iOS |
49,0 |
9,2 % |
50,8 |
9,6 % |
0,9 % |
3. RTOS** |
178,3 |
33,3 % |
142,9 |
27,0 % |
-5,4 % |
ostatní |
0,2 |
0,0 % |
0,1 |
0,0 % |
-15,9 % |
Celkem |
535,5 |
100,0 % |
529,9 |
100,0 % |
-0,3 % |
* složená roční míra růstu
** operační systémy základních telefonů
Zdroj: IDC