Společnost IDC uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA vykázal ve čtvrtém kvartálu 2018 pokles o 9,6 % na 14,1 milionu prodaných zařízení. Za celý loňský rok se pak trh propadl o 9,4 %, přičemž pokles by měl podle IDC pokračovat i v prvním čtvrtletí 2019.
Klesající prodej má podle společnosti na svědomí především slabá poptávka ze strany spotřebitelů. Kvartálním výsledkům nepomohla ani populární výprodejová akce Black Friday, které hlavně v západní Evropě vypálil rybník červencový Prime Day od Amazonu.
„Dvouciferný propad jsme ve čtvrtém kvartálu zaznamenali ve Spojeném království, Německu, Francii i Itálii. Spotřebitelé zde upřednostnili jiná chytrá zařízení na úkor tabletů,“ dodává Daniel Goncalves z IDC.
Poptávka ve střední a východní Evropě, na Blízkém východu a v Africe poklesla o mírnějších 4,6 %. IDC propad zdůvodňuje mimo jiné nasyceností trhů, silnou konkurencí v podobě velkých chytrých telefonů a nedostatkem inovací na poli tabletů.
Samsung je v čele a roste
Nejsilnějším výrobcem v regionu EMEA se stal Samsung, kterému se daří zejména na rozvíjejících se trzích. Ve čtvrtém kvartálu 2018 meziročně vyrostl o 23,1 % na téměř 3,6 milionů prodaných zařízení a drží tak čtvrtinu celého trhu v regionu.
Druhý Apple posílil jen o 2,9 %, zůstává však jedničkou v západní Evropě a v segmentu hybridních tabletů, kde vede inovovaný iPad Pro. Celkově drží 22,5% podíl na trhu. Na třetí příčce se umístilo Huawei s poklesem o 3,7 % na 1,2 milionu zařízení.
Významný propad v posledním čtvrtletí zaznamenali výrobci Lenovo a Amazon, a to o 39,2 %, resp. 37,5 %. V případě Amazonu jde podle IDC o nasycení poptávky ve třetím kvartálu vlivem již zmíněného Prime Day.
Co bude dál?
V delším výhledu do roku 2023 společnost IDC očekává průměrný každoroční pokles prodeje tabletů o 1,5 %, tedy výrazně mírnější než v loňském roce. Pro komerční segment dokonce předpovídá, že se v roce 2020 vrátí k mírnému růstu.
Svůj podíl na růstu budou mít hlavně hybridní tablety, jejichž rostoucí výkon začíná odpovídat podnikovým požadavkům. Prodej podpoří také oficiální konec podpory Windows 7 v roce 2020, který podle IDC urychlí obnovovací cyklus komerčních zařízení.
Tabulka – Výsledky trhu tabletů v regionu EMEA v 4Q18 (tisíce kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q18 |
Podíl 4Q18 |
Prodej 4Q17 |
Podíl 4Q17 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
3 586 |
25,5 % |
2 913 |
18,7 % |
23,1 % |
2. Apple |
3 162 |
22,5 % |
3 071 |
19,7 % |
2,9 % |
3. Huawei |
1 247 |
8,9 % |
1 295 |
8,3 % |
-3,7 % |
4. Lenovo |
952 |
6,8 % |
1 567 |
10,0 % |
-39,2 % |
5. Amazon |
606 |
4,3 % |
969 |
6,2 % |
-37,5 % |
ostatní |
4 522 |
32,0 % |
5 752 |
37,1 % |
-21,4% |
Celkem |
14 073 |
4 368 |
100 |
100 |
-9,6 % |
Zdroj: IDC
Tabulka – Prognóza vývoje trhu tabletů v regionu EMEA (tisíce kusů)
Operační systém |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
CAGR* 19-22 |
1. Android |
31 005 |
70,2 % |
27 966 |
65,9 % |
-2,6 % |
2. iOS |
9 782 |
22,1 % |
9 402 |
22,1 % |
-1,0 % |
3. Windows |
3 334 |
7,6 % |
4 816 |
11,3 % |
9,6 % |
4. Chrome OS |
58 |
0,1 % |
279 |
0,7 % |
48,0 % |
Celkem |
44 189 |
100,0 % |
42 463 |
100,0 % |
-1,0 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC