Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA vykázal ve druhém čtvrtletí 2020 povzbudivý meziroční růst o 23,8 % na 11,9 milionu prodaných kusů. Prodej tak vyrostl nejsilněji od roku 2013.
Analytici poukazují na to, že za úspěchem stála zejména spotřebitelská poptávka, která vzrostla o 27,1 %. Tu vyvolala pandemie koronaviru a náhlý hlad spotřebitelů po zařízeních, která by mohli využívat ke vzdělávání a trávení volného času.
„Poptávka v západní Evropě vykazovala pozitivní vývoj během celého čtvrtletí,“ popisuje Helena Ferreiraová z IDC. „K vysokým prodejům ve sledovaném období přispěly i nevyřízené objednávky z prvního kvartálu.“
Západoevropský trh tabletů vykázal celkově nejlepší výsledek – meziročně posílil o 28,3 %. Trh ve střední a východní Evropě vzrostl o 26,9 %, trh v regionu MEA pak o 10,8 %. I tak ale poslední dva zmiňované regiony překonaly očekávání analytiků.
„Růst spotřebitelské poptávky po tabletech v CEE a MEA vyvolal nedostatek notebooků na trhu,“ vysvětluje Stefania Lorenzová z IDC. „Část dětí a mladších žáků tak pro studium z domova musela využívat dostupnější tablety.“
Šampioni Samsung a Lenovo a co dál
Co se jednotlivých výrobců týče, vedoucí pozici na trhu tabletů v EMEA si udržel Samsung, jenž ve druhém kvartálu 2020 prodal o bezmála 70 % více tabletů než ve stejném období předchozího roku. Dařilo se mu zejména v rozvojových zemích.
Druhou příčku si udržel Apple, ačkoli meziročně vzrostl jen o 6,3 %; naopak třetí Huawei díky agresivním promoakcím posílil o 51,2 %, čtvrté Lenovo zaznamenalo dokonce 74,1% růst, a to hlavně díky úspěchu ve vzdělávacím sektoru.
IDC odhaduje, že růstová křivka se přenese i do třetího kvartálu, kdy by trh tabletů v EMEA měl vyrůst o 10,9 %. Za celý rok 2020 by pak měl trh vykázat 3,7% růst. Analytici odhad zdůvodňují tím, že spotřebitelům, kteří letos nevyrazili na dovolenou, zbydou finance na domácí zábavu.
Na vývoj trhu v následujících čtvrtletích bude mít i nadále výrazný vliv vzdělávací sektor. Analytická společnost nicméně se svým odhadem pro poslední kvartál a následující rok zůstává opatrná a očekává bezprostřední dopad hospodářského útlumu.
Tabulka 1 – Výsledky trhu tabletů v EMEA (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2Q20 |
Podíl 2Q20 |
Prodej 2Q19 |
Podíl 2Q19 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
3,38 |
28,3 % |
1,99 |
20,7 % |
69,3 % |
2. Apple |
2,56 |
21,5 % |
2,41 |
25,0 % |
6,3 % |
3. Huawei |
1,79 |
15,0 % |
1,19 |
12,3 % |
51,2 % |
4. Lenovo |
1,45 |
12,1 % |
0,83 |
8,6 % |
74,1 % |
5. Amazon |
0,46 |
3,8 % |
0,43 |
4,5 % |
5,2 % |
ostatní |
2,29 |
19,3 % |
2,78 |
28,9 % |
-17,5 % |
Total |
11,92 |
100 % |
9,63 |
100 % |
23,8 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Prognóza pro trh tabletů v EMEA (miliony kusů)
OS |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Prodej 2024 |
Podíl 2024 |
CAGR* 20-24 |
1. Android |
32,03 |
71,1 % |
24,42 |
66,8 % |
-6,6 % |
2. iOS |
10,66 |
23,7 % |
9,22 |
25,2 % |
-3,6 % |
3. Windows |
2,33 |
5,2 % |
2,88 |
7,9 % |
5,4 % |
ostatní |
0,09 |
0,0 % |
0,41 |
0,1 % |
44,6 % |
Celkem |
45,03 |
100 % |
36,56 |
100 % |
-5,1 % |
Zdroj: IDC