Společnost IDC uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA vykázal ve třetím čtvrtletí 2019 další pokles, tentokrát o 8,2 % na 10,9 milionu kusů. Trh se stále potýká především se slabou poptávkou ze strany spotřebitelů.
Pozitivní zprávou však je, že komerční využití tabletů stále stoupá – tento segment ve sledovaném období vykázal meziroční zlepšení o 4,2 %. Růst podporuje i pokračující digitální transformace.
Malým tabletům vypalují rybník velké mobily
„Apple v tomto kvartálu dokázal ještě zvýšit svůj podíl v regionu; nyní ovládá přes pětinu trhu,“ komentuje Helena Ferreiraová z IDC. „Nasycenost podporuje konsolidaci, o čemž svědčí i fakt, že v západní Evropě drží TOP 5 více než tři čtvrtiny trhu.“
Analytici dodávají, že celkový trh tabletů v západní Evropě meziročně poklesl o 6 %. Poptávka ve střední a východní Evropě, Blízkém východu a Africe (CEMA) se ovšem ve stejném období propadla o 12 %.
„Celkové ztráty v CEE a MEA prohlubuje pokles prodejů klasických tabletů. Propad jsme zaznamenali zejména u tabletů s obrazovkou do 10 palců, kterým výrazně konkurují chytré mobily s velkým displejem,“ vysvětluje Nikolina Jurišičová z IDC.
Dvouciferný propad Samsungu a Huawei
Jednotliví výrobci ve třetím kvartálu 2019 vykázali smíšené výsledky. Již zmiňovaný Apple posílil o 3,7 %, Lenovo vyrostlo o 5,1 % a sesadilo Huawei z pomyslné bronzové příčky a Amazon si připsal 8,4% růst.
Z uplynulého čtvrtletí naopak nemají radost Samsung a Huawei; ti totiž ve sledovaném období zaznamenali dvouciferný propad o 18,6 %, resp. o 18,9 %. Samsung se podle analytiků soustředí na svou řadu S, Huawei trápí ztráta důvěry spotřebitelů.
Co bude dál?
IDC odhaduje, že v posledním kvartálu a za celý rok 2019 trh tabletů v regionu EMEA poklesne o 10,2 %. Upadající spotřebitelskou poptávku budou podle analytiků mírně zlepšovat nové modely iPadů a tabletů Surface.
Komerční segment v regionu by měl do roku 2023 růst v průměru o 4,6 % ročně. „Z dlouhodobého hlediska očekáváme růst hlavně díky rozvíjející se mobilitě a širšímu způsobu využití tabletů v podnikové sféře,“ upřesňuje Jurišičová.
Tabulka 1 – Výsledky trhu tabletů v regionu EMEA (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q19 |
Podíl 3Q19 |
Prodej 3Q18 |
Podíl 3Q18 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
2,428 |
22,2 % |
2,347 |
19,7 % |
3,4 % |
2. Samsung |
2,053 |
18,8 % |
2,521 |
21,2 % |
-18,6 % |
3. Lenovo |
1,207 |
11,0 % |
1,148 |
9,6 % |
5,1 % |
4. Huawei |
0,984 |
9,0 % |
1,213 |
10,2 % |
-18,9 % |
5. Amazon |
0,881 |
8,1 % |
0,812 |
6,8 % |
8,4 % |
ostatní |
3,371 |
30,9 % |
3,859 |
32,4 % |
-12,7 % |
Celkem |
10,923 |
100 % |
11,900 |
100 % |
-8,2 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Prognóza trhu tabletů v regionu EMEA (miliony kusů)
operační systém |
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2023 |
Podíl 2023 |
CAGR* '19-'23 |
1. Android |
29,794 |
69,6 % |
25,865 |
65,6 % |
-3,5% |
2. iOS |
10,242 |
23,9 % |
9,639 |
24,5 % |
-1,5 % |
3.Windows |
2,730 |
6,4 % |
3,634 |
9,2 % |
7,4 % |
ostatní |
0,042 |
0,1 % |
0,277 |
0,7 % |
60,0 % |
Celkem |
42,809 |
100,00 % |
39,415 |
100,00 % |
-2,0 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC