Společnost IDC ve své pravidelné zprávě uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA ve čtvrtém kvartálu 2020 vyrostl o 11,7 % na 14,6 milionu kusů. Za pokračujícím růstem stála zejména neutuchající poptávka způsobená pandemií covidu-19.
Prodej zařízení určených pro spotřebitele meziročně poskočil o 14,2 % na 11,3 milionu jednotek, přičemž vzdělávací sektor podle analytiků odebral historicky nejvíce tabletů – 1,1 milionu kusů.
Trh tabletů na konci roku zaznamenal růst ve všech subregionech – poptávka ve střední a východní Evropě vyrostla o silných 32,3 % a v regionu MEA o 10,3 %. Nejpomaleji rostly prodeje západní Evropě, o 7,7 %.
„V zemích střední a východní Evropy a MEA zůstali spotřebitelé a vzdělávací organizace klíčovým segmentem i v posledním kvartálu a pomohli tak ukončit rok 2020 s růstem,“ komentuje Nikolina Jurišičová z IDC.
Mimořádně úspěšný kvartál pro Lenovo
Analytička dodává, že nedostatek notebooků či jejich rostoucí ceny nutí spotřebitele, aby se více zaměřovali na tablety, a to zejména proto, že trend práce a především vzdělávání z domova zatím neutuchá.
Z hlediska jednotlivých výrobců IDC uvádí, že jedničkou na trhu tabletů v EMEA je nadále Samsung, jenž na konci roku zvýšil prodeje o 26,4 % na bezmála 4,1 milionu kusů, následovaný Applem jenž vykázal růst o 17,1 % na 3,6 milionu tabletů.
Lenovo na třetí příčce i nadále těží ze svého portfolia cenově dostupných zařízení, o které projevují zájem organizace v soukromém i veřejném sektoru. Výrobce ve sledovaném období posílil o silných 152,8 % a meziročně zvýšil svůj tržní podíl o deset procentních bodů.
Čtvrté Huawei zaznamenalo 20,3% propad prodejů na 1,1 milionu tabletů, na pátou příčku si polepšil Microsoft, jenž na konci roku vyrostl o 21,8 % na 461 tisíc kusů.
Tabulka – Výsledky trhu tabletů v EMEA v 4Q20 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q20 |
Podíl 4Q20 |
Prodej 4Q19 |
Podíl 4Q19 |
Meziroční změna |
1. Samsung |
4,092 |
28,1 % |
3,239 |
24,8 % |
26,4 % |
2. Apple |
3,588 |
24,6 % |
3,064 |
23,5 % |
17,1 % |
3. Lenovo |
2,671 |
18,3 % |
1,056 |
8,1 % |
152,8 % |
4. Huawei |
1,124 |
7,7 % |
1,411 |
10,8 % |
-20,3 % |
5. Microsoft |
0,461 |
3,2 % |
0,379 |
2,9 % |
21,8 % |
ostatní |
2,629 |
18,1 % |
3,896 |
29,9 % |
-32,5 % |
Celkem |
14,566 |
100,0 % |
13,045 |
100,0 % |
11,7 % |
Zdroj: IDC