Ani třetí kvartál letošního roku nepřinesl zvrat v sestupném trendu globálního trhu tabletů. Podle analytiků společnosti IDC se během tohoto období prodalo 43 milionů tabletů, což představuje meziroční propad o 14,7 %. Nejvíce se prodávaly ty nejlevnější modely včetně těch s oddělitelnou klávesnicí.
To ovšem není dobrá zpráva pro výrobce, kteří prezentují hybridní zařízení jako náhradu PC. Jak uvádí analytik Jitesh Ubrani, něco podobného už jsme viděli u klasických tabletů a nedopadlo to příliš dobře.
„Nízká cena bohužel přináší odpovídající uživatelskou zkušenost. Tato strategie může v dlouhodobém horizontu poškodit trh, neboť hrozí, že se na hybridní tablety začne hledět jako na spotřební zboží a ne jako na potenciální náhradu klasických PC,“ uvedl Ubrani.
Kromě vysoké poptávky po levných modelech si IDC na trhu všímá výrazného posunu směrem k využívání tabletu jako součásti širší platformy. Ztělesněním tohoto jevu je Amazon, jeho zařízení Kindle Fire slouží jako vstupní brána k dalším službách nabízeným výrobcem.
Lídrem trhu byl ve třetím kvartálu Apple, který za toto období prodal 9,3 milionu iPadů, o 6,2 % méně než o rok dříve. Ještě hůře si však vedl druhý Samsung, jehož výsledky se propadly bezmála o pětinu, což je zdaleka nejhorší výsledek v první pětici.
Již zmíněný Amazon naopak vykázal růst o téměř 320 %, což jej dostalo na třetí místo globálního žebříčku. Dodejme, že za úspěchem stojí velmi nízká cena tabletů Fire. Lenovo tak skočilo až čtvrté, mimo jiné i proto, že se jeho výsledky snížily o téměř 11 %.
První pětici pak uzavírá Huawei s příjemným 28% růstem, za který vděčí svému zaměření na tablety podporující mobilní sítě. Menší výrobci pak dohromady zaznamenali propad prodeje o téměř 30 %, což svědčí o výrazné konsolidaci celkového trhu.
Tabulka – Výsledky trhu tabletů ve 3. kvartálu (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q16 |
Podíl 3Q16 |
Prodej 3Q15 |
Podíl 3Q15 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
9,3 |
21,5 % |
9,9 |
19,6 % |
-6,2 % |
2. Samsung |
6,5 |
15,1 % |
8,1 |
16,0 % |
-19,3 % |
3. Amazon |
3,1 |
7,3 % |
0,8 |
1,5 % |
319,9 % |
4. Lenovo |
2,7 |
6,3 % |
3,1 |
6,0 % |
-10,8 % |
5. Huawei |
2,4 |
5,6 % |
1,9 |
3,7 % |
28,4 % |
ostatní |
19,0 |
44,2 % |
26,9 |
53,2 % |
-29,2 % |
Celkem |
43,0 |
100,0 % |
50,5 |
100,0 % |
-14,7 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC